Hm, men hur skall du då kunna bibehålla samma tryck, när du samtidigt går??Tänkte att man följer med runt trädet med kroppen. Men kanske var min tanke för snabb.
~Paul~
Hm, men hur skall du då kunna bibehålla samma tryck, när du samtidigt går??Tänkte att man följer med runt trädet med kroppen. Men kanske var min tanke för snabb.
1. Du kör med bakvänd logik Patric. Ponera i stället att du måste fälla 40 slanor för att därefter bygga din bivack. Menar du verkligen att du anser att det är effektivare att skära dessa 40 slanor med din mora bara för att den råkar vara bättre på själva finliret på slutet?
1. Ja, men skit i alla dessa slanor i detta imaginära fall. Du har sagt att det inte finns en situation som kräver en stor huggare, eftersom en liten mora klarar uppgiften lika effektivt, bara man använder hjärnan.1. tja, nu är det väl fel av mig att ta en bivack som exempel då man inte behöver speciallt många slanor av 5cm modell, typ tre stycken men en massa klenare och en hiskelig massa granruskor, så till ett komplett bivackbygge så vinner moran fortfarande.. beroende på bivack, de flesta andra bivacker så behöver man mest långa tunna slanor vilket är helt meningslöst att hugga..
2. jag är inte helt säker på att det går fortare att hugga 40 slanor än att skära dom, jag måste nog ut å kolla vilket som går fortast, det tar inte många sekunder att skära av en slana..
Det är precis min poäng. Att sedan gå vidare och skära av en större mängd slanor med ytterligare 2 cm i diameter är nog inte helt bekvämt att göra med en liten kniv. Skulle tippa att händerna ser ut som en råbiff efter ett sådant stunt.Även om det funkade hade jag ju inte klagat om jag hade haft en större (och dyrare) kniv. Problemet är ju det tidigare nämnda brottningsmomentet vid kraftigare slanor.
PrecisAtt böja slanan och sedan ta täljtaget blir väl drygare än att bara hugga till två gånger?
Anser du att om du skulle behöva fälla 40 slanor i 4-5 cm grovlek så är en liten mora bättre lämpad därtill än en Busse Battle Mistress eller en Becker Brute? Snacka nu inte bort själva grundproblemet med en massa förvirrande snack!
2. Gör det och berätta därefter hur många och hur stora blåsor du har i händerna
~Paul~
Patric, jag har som sagt inte hävdat att det inte går. Däremot har jag ifrågasatt graden av effektivitet och bekvämlighet.nu vet jag inte just med 40 slanor för jag har aldrig provat men jag vet att jag lätt gör 10 slanor fortare än en "huggare" genom att skära det har jag sett mång ggr..
Patric, jag har som sagt inte hävdat att det inte går. Däremot har jag ifrågasatt graden av effektivitet och bekvämlighet.
Om vi fortsätter på temat 5 cm slanor. Jag är mycket tveksam till att du skulle klara att skära av 10 slanor fortare med din mora än jag med en rejäl huggare. Som det redan har sagts, innan du hinner inta positionen så har jag redan huggit av slana nr 1. Du får också räkna med att du blir avssevärt tröttare med din metod. När du börjar närma dig slana 5-6 så bör det ta emot ganska rejält.
Men återigen. Vi bortser från 10 slanor. Säg att du behöver hugga ca 40 slanor som du skall ha till en bivack. Föredrar du trots allt din lilla mora? Jag har nämligen fortfarande inte fått svar på den här frågan.
~Paul~
1. Då har du rätt bra kondis och styrka men ändå inte kommer ifrån själva grundproblemet. Du har återigen inte svarat på det. Tycker du verkligen att det är effektivare och bekvämare att behöva skära av slanorna än att skilja av dem med två hugg?1. jag blir inte trött av 5-6 slanor, sorry.. det blir aldrig en korrekt jämförlse mellan 2 olika personer då styrka, kondition och teknik samspelar.
2. problemet är att man inte behöver 40 slanor till en bivack.. läs tidigare inlägg då Johan berättade om eldkojor och 40-50 slanor och hur han föredrog skärtekniken istället för hugg.. han e den ende av oss som provat att skära 40 slanor i en följd..
3. svar: till bivack så föredrar jag en mora