Hur hitta leden?

Koordinater brukar ju vara angivna, men kanske snarare för att man ska hitta klippan. Att ha koordinater till en viss led är ju lite på gränsen för vad en gps klarar precisionsmässigt. Men det funkar nog för att man ska hitta en referensled i alla fall, och det är ju ofta vad som brukar behövas för att man ska hitta resten m h a förarens beskrivande text.
 
Hemsedals isförare har gps. Tycker det kan va rätt bra komplement att ha exempelvis firningspunkter och nedstigningsleder utmarkerade med gps, för ökad säkerhet vid kassa förhållanden. Men att helt förlita sig på gps för att hitta insteg kräver ju att man då har en smidig gps. Mobildata kostar en del och är inte lika exakt vad jag kan förstå. Inte så kul att lägga ut massa pengar på mobildata eller gps, eller bära på extra utrustning en tur för att hitta insteg.
 
koordinater vid insteget är en annan idé.

Thure

Du menar att vid insteget, att istället för att skriva en diskret siffra, eller lednamn, så skriver man ut en GPS-koordinat så att vi vet var vi befinner oss? Lite som en orienteringstavla med texten "Du är här", som om man skulle vara någon annanstans? :)
 
Jag ser gärna uppmärkta leder och problem. De små vita pilarna i Kolartorp är till exempel kalas tycker jag. De har ju rötter i Fontan där man har märkt upp bumlingar innan vi ens kunde stava till sittstart.

Angående acessproblem är jag helt övertygad om att det absolut största (och kanske egentligen enda) problemet är att vi klättrare ÄR på klippan. Och det är det svårt att sluta med.

Lyckegard: har du sportklättrat i Stockholm? Skulle vi bara klättra på de uppenbara kalasfina sport-turerna skulle det inte bli så mycket klättrat. Jag klättrar gärna skitleder och tycker inte att du har rätten att ta det nöjet i från mig.
 
Säger oxå än en gång att om man skriver med en däckmarkeringspenna är det sjukt lätt att sudda bort siffran oxå så ingen kan ens gissa att det stått nånting där...

Det tycker jag ändå är en smidigare lösning än skriva på en lös sten å lägga vid insteget... Blir som same same på nå sätt förutom att skriva direkt på stenen är smidigare speciellt då det är så lätt att sudda....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.