Hur hårt ska man pumpa?

Prova lite. Börja med 3 bar. För högt tryck blir lite studsigt och oskönt på dåligt underlag tex grusväg. Lite för lågt kan bli lite trögt, ev mer punkarisk, men inget man direkt märker.
Grusväg är i sig en punkarisk, eftersom glasskärvor, spik, etc. kan döljas där. Förra sommaren minns jag att jag på en etapp följde en zick-zack-rutt för att undika dåliga vägar.
 
Jag pumpar till 6 bar, har skaffat en bra pump med tryckmätare. Orsakerna är fler:

1. Det är vad däcken är specade för (har en Brompton med små däck),
2. Stenhårda cykeldäck på asfalt är en av livets högsta njutningar, och
3. Jag är ingenjör, och att börja dagen med att stirra på en mätarnål är kul.

I det allmänna fallet skulle jag väl säga att "ett par bar" är rätt däckstryck. Lägre tryck ger som sagt påtaglig risk för punktering pga fälgskav, och punka är det värsta jag vet. Alltså prioriterar jag låg punkarisk före allt annat.
 
Grusväg är i sig en punkarisk, eftersom glasskärvor, spik, etc. kan döljas där. Förra sommaren minns jag att jag på en etapp följde en zick-zack-rutt för att undika dåliga vägar.
Oj. Bor du bredvid en bonde eller snickeri? Har aldrig upplevt något sådant i Sverige. Däremot har jag fått många punkteringar från stålcorden på bildäck, men det har mest varit i utlandet.
 
Senast ändrad:
Det går ju inte att bara säga en siffra på trycket, det beror ju helt på vad det är för däck. 3 bar i ett 25 mm racerdäck 700c innebär att man i princip kör på fälgen medan 3 bar i ett fatbikedäck är alldeles för mycket. Läs på däcksidan vad som är rekommenderat för däcket, det ger en vägledning till vilket intervall man bör hålla sig inom. För högt tryck kan öka rullmotståndet och gör att det blir stötigt, för lågt ökar risken för genomslagspunka (och i värsta fall skador på fälgen). Vill man köra med lägre tryck, ex på grusväg och lösare underlag och minska risken för punka kan man köra tubeless. Nedan ungefärliga tryck för några olika däcktyper.
Racer tub 6-12 bar
Racer kanttråd 23-28 mm däckbredd 5-8 bar
Gravel 700c typ 35-40 mm bredd 3-5 bar
Gravel 650b 50ish mm bredd 2-4 bar
Mtb 1-2,5
Fatbike <1 bar
 
Har man nya däck med lite höjd på mönster och något punkteringsskydd typ krvlar samt håller koll på var det finns glas så brukar det ej bli punktering.
Risken ökar ju när man vill slita bort allt gummi på däcket men jag har alltid extra slang och verktyg och pump med i väskor samt extra laglappar om det skulle vara max otur med att man får 2 platta däck.
Med tubdäck blev man argare på alla som slänger glasflaskor på lördagskvällen som sedan blir glaskross.
 
Ego som väger närmare 100 har 6 bar i mina hjul, 22-37 på asfalt, men med tilltagande ålder blir händerna vibrationskänsligare, trots tjockaste styrlindan.
 
Ni som är experter, hur hårt ska man pumpa en vanlig cykelslang? Jag har äntligen köpt en pump med tryckmätare men det är lite oklart hur högt trycket ska vara.

På däcket står max 85 psi/600 bar, och på pumpen är det en markering vid 45 psi/drygt 300 kPa, men det känns mycket. Jag kanske är för feg och har cyklat på dåligt pumpade cyklar i hela mitt liv?
700x28 mm däck här och pumpar dom stenhårt 7 bar/100 psi. Har funkat över 2000 mil med ca 125 kg vikt ( cykel,min vikt,packning).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.