Hur gör man upp en säker eld i en torr skog?

Man e ju inte jätte sugen o tälja en grillpanna o ta fram en korv...

Bilagor

• DSC_0701.jpg
    DSC_0701.jpg
    34.9 KB · Visningar: 596
Ser det bara som träning ju hårdare klimatet är. Idag är det regnigt och blåsigt, perfekt tillfälle och träna på att göra upp en eld.

Var ute igår vid en sjö, allting var lite blött, men det gick ändå. Väldigt härligt och koka kaffe över en brasa när det regnar/blåser lite över sjön.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Märkligt hur lätt det är att tonen blir moraliserande. Är det för att det är ett svenskt forum? Det är ju en utmärkt fråga att ställa för att ta del av folks erfarenhet (snarare än deras åsikt).

Som någon skrev, inte lätt att se skillnaden mellan 3 och 4 ute i skogen. För mig är eld en absolut essentiell del av friluftslivet. Därmed följer ansvaret, som jag alltså tar, att göra det på ett säkert sätt.

För enkelhetens skull både vad gäller beredning av en eldstad och att ta bort alla spår av den, andävnder jag numer ofta en Grilliput Firebowl. Den kan man ställa på en sten, och vips har man sig en iordningsställd eldstad som inte lämnar ett spår för nästkommande att ondgöra sig och moralisera över.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips