Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb?

Har haft en pojkvän som hållt på Mtb, jag testade och tyckte att det var grymt roligt. Vi är inte tillsammans längre och jag är sugen på att komma igång och cykla men vet inte hur jag ska gå till väga, mina kompisar håller inte på med cykling. Någon som har nått tips? Bor i centrala Sthlm.

/Marie

happy

Hej!
Med risk att bryta mot utsidans regler om att rekommendera konkurrerande tjänster(??) vill jag trots allt tipsa dig.
Om du inte hittar mtb-kompisar på detta forum så ta en titt på happymtb.org
I Stockholm hålls många sk happyrides, dvs sammankomster där man cyklar tillsammans i skogen.
Lycka till!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har haft en pojkvän som hållt på Mtb, jag testade och tyckte att det var grymt roligt. Vi är inte tillsammans längre och jag är sugen på att komma igång och cykla men vet inte hur jag ska gå till väga, mina kompisar håller inte på med cykling. Någon som har nått tips? Bor i centrala Sthlm.

/Marie

Sthlm är ju paradiset på jorden när det gäller mtb ;-) finns hur många sköna stigar som helst att cykla på... Lidaskogarna, Tyresta, Sörmlandsleden, Hellas, Flottsbro och Ursvik för att nämna några... vill du köra downhill så är Flottsbro att föredra, Hammarbybacken är kanske ett alternativ också... lite osäker där.

Annars så rekommenderar jag också Happy, Sveriges piggaste mtb forum.

Thomas

Som sagt, happy är en grym källa till kunskap. En registrering där rekomenderas.
Lite mer konstruktivt: Har du cykel? Om inte så klura ut vilken sorts cykling du vill satsa på och hur mycket pengar du är villig att lägga på cykel.
Du vet ju redan att du gillar det, så du kanske är villig att lägga lite mer pengar? Annars är det här ett bra ställe att börja läsa http://happymtb.org/2008/01/17/alla-instegshojar-2008/#more-667

Just nu kan vara ett bra tillfälle att få bra pris på cyklar. Många handlare har -07or kvar som de vill bli av med, se bara till att gå till någon som är seriös så att den verkligen passar. Hellre för liten än för stor MTB.

För att återkomma till vilken sorts cykling du vill satsa på så skiljer det lite i cykel om man tex vill cykla XC (snabbt på ganska lätta stigar och grusvägar) eller sk. AM. AM kan väl i Stockholm lättast sammanfattas som "inte nödvändigtvis med maxpuls, men roligt"
Själv föredrar jag att cykla med heldämpad cykel, men det funkar utmärkt med hardtail också.
Vill du ha sällskap på turen så är det bara att hålla utkik på happy.

Efter en heldag surfande på happy känner jag mig riktigt taggad (även om det är en djungel att sätta sig in i).

Gått med i bimbobikers, tack för det "petmeu".

Ser fram emot en ny hobby:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips