Hur gammal är Friluftskartan?

Jag har funderat på den där Friluftskartan ett tag, men priset är ju saftigt tilltaget, så det känns inte så bra att spendera de pengarna utan att se vad man får. Det finns ju ingen sån där bra "förhandstitt" som man har på Garmins sida, på deras "riktiga" kartor.

Men så fick jag tillfälle att se hur Friluftskartan ser ut i Sydsverige. I skogen finns det ju en del extra information, jämfört med MetroGuide eller City Select. Kraftledningar, vattendrag och höjdkurvor.
Men så började jag titta på gatunätet i samhällena.

Först trodde jag att jag tittade på fel by, men nejdå, det var rätt. Nu har jag bara bott i den här trakten i 15 år, så jag vet inte när det såg ut som på kartan. Jag får fråga någon tillräckligt gammal inföding, för att få reda på det!

Men eftersom min hemby också fanns med i det aktuella området, tittade jag på den. Där saknas gator som fanns när jag föddes, och det var 1961!!!!!

Förvisso är väl Friluftskartan huvudsakligen tänkt för att vandra omkring i skogen med, men varför i himmelens namn har man använt kartunderlag som är mer än 40 år gammalt??? Dessutom bara delvis, för en rastplats som tillhör Skåneleden finns utsatt. Den byggdes på tidigt 80-tal. Tydligen är det bara (?)gatunätet som är uråldrigt.

Min far är snart 80 år gammal, och körde grus med lastbil till vägbyggen förr i tiden. Han har för sig att det såg ut som på kartan ungefär 1956-1957 någonting.

Må vara att Friluftskartan kan vara användbar i skogen, men att överhuvudtaget plocka med kartdata som är snudd på 50 år gammalt, ja, att kommentera det skulle kräva uttryck som vi nog ska hålla undan från detta forum. Det får ju kartprodukten att framstå som rena skämtet, ett dåligt sådant dessutom.
Med ett pris på ungefär 1700 kronor kan man väl bara säga att vore det inte affärer, vore det kriminellt. 17 kronor, så ska jag köpa kartan själv.

Något stämmer ju i alla fall.

Anders
 
Anders, jag ställde fågan "funkar Friluftskartan till iQue" och fick detta svar på Soltekforum:

"Ja, den fungerar utan problem för mig. Kartan är köpt och har kod mot min GPS V, men kan utan problem laddas från MapSource till iQue:n också (bug eller feature?).

Däremot föredrar jag att använda Fugawi i iQue:n då jag tycker man får så mycket bättre kartmaterial från scannade gröna kartor än det som presenteras av Friluftskartan."

Nu har jag beställt friluftskartan, men inser att det var ett misstage efter att ha läst ditt inlägg. FAst då vore ju det en tröst åtminstone om man slipper låsa upp den. Är vi tillräckligt många användare på ett ex kanske vi kommer ned i en rimlig kostnad i förhållande till vad som erbjutids. Är det som du säger tycker jag de som ligger bakom Friluftskatan är skyldiga en förklaring. Det låter som falsk marknadsföring. Kartmaterialet kanske är sjuttio år gammalt. Då är det väl licensfritt.


Hejonas
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Svar till Anders

Anders, Även du verkar ha upptäck samma brister i det uråldriga kartmaterialet som så många andra.
När du nu börjar använda kartan i din GPS så kommer du att upptäcka ännu med förvillande brister och egenskaper. Som ett exempel kan nämnas att markören ligger på markerad väg även om du kör bredvid vägen. Om du t.ex. avviker från en markerad motorväg in på en mindre icke markerad väg så får GPS fnatt och tror att den fortfarande befinner sig på motorvägen. Detaljer i skogsterräng är även väldigt svåra att tyda på grund av den mörka, blommiga skogmarkeringen (Legend).
Räkna inte med att Friluftskartan har någon större noggrannhet eller detaljåtergivning i städer och längs kusten. Där är RR-kartorna och Bluechart mycket bättre.
Däremot verkar Friluftskartan vara mycket detaljerad och bra i fjäll och skogsterräng en bit utanför tätbebyggda områden.
 
Stämmer med flygfoto

Jag hittade ett vykort, i form av ett flygfoto, över min hemby. Där stämmer de gator som finns på Friluftskartan faktiskt ganska bra.

Fotografiet är godkänt ur sekretessynpunkt för spridning av Generalstabens kartografiska anstalt. 1953!!

Go figure, som amerikanerna säger.

Anders
 
Varierar nog

Har kollat lite detaljer runt karlskrona och här är det nyare kartdata som gäller - men det verkar finnas en avvikelse - som att man använt WGS84 istället för RT 90 när man gjort kartan
 
Det varierar mycket

Jag har också kollat vidare, och funnit att vägar, som byggts de senaste tio åren, finns med på vissa ställen. Märkligt är att positionen skiljer lite, jämfört med City Select och Metroguide, som jag annars funnit vara mycket noggranna i de flesta fall.

Det verkar som om man tappat ambitionen i samhällena. Nu kan jag förvisso förstå, om synpunkten varit att "det spelar ingen roll i byarna, det är ju en Friluftskarta". Det sparar ju minne, om man utesluter en del detaljer. Men i så fall borde man konsekvent bara tagit med genomfartslederna genom samhällena, och inte brytt sig om de gator som fanns före 1955, men utelämnat de andra.

Den grå/gröna röran, som representerar skog i område 10, ser inte likadan ut i område 9. Hur det är i de andra vet jag inte. Men i område 9 blir skogen gul, vilket måhända är mindre logiskt, men inte skymmer bort andra detaljer lika mycket.

Anders
 
Olika tecken

Jag har tittat lite hur man markerar markanvändning på friluftskartans olika områden.

Skog är på vissa områden gult (9) och på andra parallella bruna streck på gul botten (10).

Myr är ibland bruna snedstreckade områden på gul botten (9) och ibland blå krysstreckade områden (10).

Öppen mark är ibland vit (9) och ibland snedstreckat brun på gul botten(10) precis som myr är på andra områden (9). För det mesta tycks dock öppen mark inte vara markerad alls (=gul).

Finns det ingen gemensam nämnare eller är det olika överallt?.

Att man valt att avstå från att visa de flesta gator i tättbebyggt samhälle tycks vara genomgående för alla områdeskartor, man visar istället grått för tättbebyggt samhälle. Kanske viss logik som ger indikation på att det är dags att gå över till Metroguide Europe 5.0 eller något motsvarande.

Det som kan vara mest irriterande är att man i många fall valt att visa olika gränser, något som man definitivt inte har någon som helst glägje av ute i spenaten.
 
Ointressanta gator

Jag håller med om att det finns fog för att skippa smågatorna i tätorterna, om nu kartan i första hand är tänkt för användning i skog och mark.
Men då kan jag inte begripa varför man valt att ta med gatorna i en del byar, på villkoret att de varit anlagda före 1955? Om man inte vill ha med gatorna vore det väl bättre att skippa alla som inte är genomfartsleder?

Sen finns det med master, som vid en kontroll i närområdet visade sig vara mobiltelefonmaster. De stod inte där 1955, det vågar jag garantera. Så det är en himmelsvid skillnad i aktualitet på olika kartdata.

Hur områdena visas skiljer sig också radikalt från exempelvis min iQue till Mapsource, men det lär ju inte vara friluftskartans fel, utan är väl att skylla på inkonsekvens hos Garmin.

Det lilla jag har tittat på en norska motsvarigheten, så verkar den mer konsekvent mellan de olika delarna.

Anders
 
Småbyar

Friluftskartan innehåller småbyar, som inte finns utsatta på Metroguide eller City Select. Bra om man ska leta upp en sådan. Vissa fel finns, men överlag stämmer det ganska bra.

I en iQue kan man söka efter byn, även om man inte har Friluftskartan "enablad", och låta GPS:n beräkna en rutt till punkten på CS-kartan.

Friluftskartan tillför något, men inte så mycket att det är värt vad den kostar. Speciellt inte med tanke på att en tiondel av vad som finns över Sverige kostar som hela Västeuropa i Metroguide!

Anders
 
Fri luft med kartan

För att utröna om Friluftskartan kom i sitt rätta element om jag tog ut den i skogen, provade jag att ladda in den i min Vista.

Men det blev inte bra det heller. Monokrom skärm gör att det är svårt att skilja höjdkurvor från vägar. Att man valt att göra skog, som är vanligast här, fläckigt grön (på Vistan då fläckigt grå) gör det inte lättare att se något annat på kartan. Inom orienteringssporten slutade vi rita skogen grön för mer än 30 år sedan. Något som man borde ta till sig här också.

Dessutom har Vistan för klen processor för att orka med den här kartan till någon reda. Om det är den flitiga förekomsten av områden (skog, mossar och liknande) som gör det så segt, eller något annat, det vet jag inte. Prestanda sjunker emellertid katastrofalt, speciellt om man ger sig in i en typisk tät och blöt småländsk granskog. Då har Vistan full möda med att reda ut några signaler från satelliterna, så någon kartuppdatering blir knappast av, förrän man hittat ut ur skogspartiet på egen hand.

Om man går lugnt och sakta, och låter den hitta sin plats och riktning när det behövs, kan det kanske gå bra. Då kan man i förväg se om man är på väg till ett träsk eller ett större vattendrag. Dessa verkar dessutom stämma bra.
I mer öde terräng, som i fjällvärlden, kan det säkert också vara bra, om inte annat så för att där finns ingen annan vettig karta.

Anders
 
Svar på tal...

Jag mailade Sportmanship och frågade hur det var!

De hävdar att det var nått fel på första utgåvan av Friluftskartan och det finns en uppdatering att ladda ner på http://www.garmin.se (välj uppdateringar i ovan kant) detta fixar vägar som inte fanns med från första början.

Kan tex nån ladda ner uppdateringarna och testa om det ser bättre ut?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips