Hur gammal är Friluftskartan?

Re: Svar på tal...

fafner; sa:
Jag mailade Sportmanship och frågade hur det var!

De hävdar att det var nått fel på första utgåvan av Friluftskartan och det finns en uppdatering att ladda ner på http://www.garmin.se (välj uppdateringar i ovan kant) detta fixar vägar som inte fanns med från första början.

Kan tex nån ladda ner uppdateringarna och testa om det ser bättre ut?
Det är ju svårt att jämföra när man inte vet vad som är ändrat. Men några jätteskillnader har jag inte hittat.
 
Inkonsekvent skog

Jag klagade i ett tidigare inlägg på den grönfläckiga representationen av skog på Friluftskartan.
Nu har jag tittat på några andra områden, och det verkar som om detta är begränsat till område 10. Vilket naturligtvis råkar vara det jag bor i.

Område 1 är alltså längst i norr, område 10 längst i söder.

I område 9 är skogen inte grönfläckig, utan har ingen egen färg alls. Den blir då gul i daginställning och svart i nattinställning på iQue. Vit, så gått det nu låter sig göras, på Vistan. Underlättar läsbarheten betydligt. Jag begriper inte varför det inte är lika för de olika områdena?

Anders
 
Friluftskartans gator + metroguide.

Utvecklingen är bara i början.

Visst är det så att Metroguidekartan är överlägsen vad det gäller bilvägar. Tittar du på blåa kartans pappersversions väginformation i samhällen så är den dock likvärdig med friluftskartan så någon femtiotalskarta är det inte fråga om.

Metroguidekartan är en bra produkt och det är nog tack vare de stora besparingar man kan göra genom att ha navigatorer i bilar och långtradare. Jag gissar att det helt enkelt är marknaden som bestämmer hur bra produktetn blir. Kartunderlaget till Metroguide Europe används dessutom i maånga andra tillämpningar.

Vad beträffar friluftskartan så har Sportmanship inte gjort så stora investeringar och jag tror att det kan komma att bli mycket bättre vartefter. T ex så borde man kunna lägga in alla uppgifter från Metroguidekartan i friluftskartan så att man inte skall behöva ha bägge över ett område där man frilufsar.

Metroguidekartan tar dock mycket mindre plats i GPSen per område så av det skälet finns det absolut ännu skäl att ha bägge eller ha ett system där man kan välja om man skall visa bara Metroguideinformationen eller både och.

Min stora användning av Garmins Legend är att registrera färdvägar på kartmaterial som kan läggas ut på wwww i skridsko och kajaksammanhang och för det ändamålet är Friluftskartan utmärkt. Att använda Friluftskartan vid skogspromender är rätt onjutbart som karta betraktat men det fungera fint att leta upp en waypoint på kartan i GPSen och sedan navigera dit med navigeringsfönstret.

Jag bilade till alperna över jul och nyår och hade då stor nytta och glädje av metroguidekartan. Blev dock lurad vid ett tillfälle när jag skulle köra på autobahn och GPSen föreslog vänstersväng när jag följde den inprogramerade rutten. Det skulle ha varit högersväng i 270 grader för att komma upp åt rätt håll på autobahn. Det resulterade i en trevlig omväg utanför autobahn. Misstaget skulle nog ha undvikits om jag både använt kartfönstret och navigationsfönstret men det var jag som körde. Bättre hade varit om jag varit navigatör och frun kört. Hon har ännu inte lärt sig GPSens finesser.

Jag tror att det är bra om många köper Friluftskartan och använder den som jag beskriver ovan. Om marknaden ökar så kommer Sportmanship att kunna utveckla en bättre produkt vartefter. Njutbar som skogskarta i en mindre GPSmodell blir friluftskartan kanske med en relativt högupplösande färgskärm och efter en hel del ytterligare utvecklingsarbete. Vore t ex kul om man köper in kartuderlag från orienteringsklubbar och succesivt kompletterar med. Det kommer förstås att ställa stora krav på snabb överföring mellan dator och Gps och på stort internminne/ stora lösa minnesenheter i GPSen.

Hälsningar Thure
 
Uppdatera Friluftskartan

Jag tittade på uppdateringssidan för Friluftskartan. Det var väldigt segt att navigera på dessa sidor, men till slut kunde jag konstatera att det finns uppdateringar till alla områden, utom nummer 10, vilket ju alltså råkar vara "mitt" område.

Om nu kartan är som blå kartan, varför är den från femtiotalet, då? Eller åtminstone visar hur det såg ut på femtiotalet. Informationen i Friluftskartan blir väl inte ett dugg bättre för att en annan karta är lika dålig?

Problemet med att använda orienteringskartor är att kartan då blir väldigt "ryckig". Vi väljer ju att kartera områden som är lämpliga för orienteringstävlingar, inte att rita kartor från kust till kust. Det blir ganska dyrt, nämligen, eftersom orienteringskartor är såpass detaljerade, att de måste fältrekognosceras genom att kartritaren går gång på gång genom terrängen, med bara tio meters mellanrum. Blir mycket promenerande.

Anders
 
Re: Uppdatera Friluftskartan

apersson850; sa:
Om nu kartan är som blå kartan, varför är den från femtiotalet, då? Eller åtminstone visar hur det såg ut på femtiotalet. Informationen i Friluftskartan blir väl inte ett dugg bättre för att en annan karta är lika dålig?

Blå kartan är i 1/100 000 och då blir det begränsat med väginformation man får plats med i samhällen.

Metroguide är vektoriserad och skalan på de mest detaljerade utsnitten i samhällen motsvarar väl ca 1/10 000 på en papperskarta och då får man med varenda gatstump. Cykelvägar och stigar är däremot inte med.

Thure
 
Ny fil

Det är ju svårt att jämföra när man inte vet vad som är ändrat. Men några jätteskillnader har jag inte hittat. [/QUOTE]

Har nu gjort upgraderingen för område 9. Vad som händer är att filen 00000005.img byts ut och ersätts med en som är dubbelt så stor. Ca 0,5 Mb data tillförs alltså och detta är säkerligen en komplettering av vägnätet på ett eller annat sätt.

Har inte hunnit studera kartan så noga att jag kan utröna vilka förändringar som gjorts, men i mitt villaområde och ute i skogarna runt min f d sommarstuga har inget hänt alls.
 
Självklart men fel

Naturligtvis kan inte lika mycket komma med på en karta i skala 1:100000, som på en i större skala. Men det bör finnas en konsekvens i det som finns med. Har man inte möjlighet att återge alla gator i ett samhälle, vad bör man göra då?

Jo, då tar man med genomfartsleder i första hand. Blir det "plats över" kan man ju ta med även mindre matarvägar. Men grejen är ju att det ska vara genomfartsleder och matarvägar som finns idag, inte någon annan gång. Jag vägrar att köpa att det är vettigt att nöja sig med de vägar som fanns för 50 år sedan, bara för att de fanns. Det är väl inget som säger att vägar och gator, som råkar vara 50 år gamla, är bättre skickade att vara med på kartan än en genomfart, som gjordes för två år sedan?

Jag vet inte riktigt vart du vill komma, Thure, men tycker du verkligen att det är bättre att ta med en liten gata, bara för att den fanns för 50 år sedan, än en genomfart som byggdes för några år sedan??

Anders
 
Ta först reda på om det är friluftskartan(sportmanship) eller lantmäteriet som har gjort fel.

http://www.lantmateriet.se - din karta kan man kolla på lm's samtliga kartor som finns i digitalt format. (bara internetexplorer)

Jag vet att en del öar i vissa insjöar har sportmanship gjort fel med. De finns med som sjöobjekt i sjön istället för en ö i sjön. (undersökt med gpsmapedit) Jag har inte kontrollerat om deras patchpack rättar dessa fel också. Klarälven som rinner genom Karlstad heter tydligen kyrkebysjön. :) Namngivningen på större sjöar är verkligen lite hur som helst.
 
Re: Självklart men fel

apersson850; sa:
Jag vet inte riktigt vart du vill komma, Thure, men tycker du verkligen att det är bättre att ta med en liten gata, bara för att den fanns för 50 år sedan, än en genomfart som byggdes för några år sedan??
Anders

Hur det är med blåa kartan vet jag inte men vad gäller grönsaksbladet 1/50 000 delen så uppdateras detta löpande med 10 års intervall. Blåa kartan var när den kom för ca 15 år sedan bättre på uppdateringen av vägar än många 50 000 dels blad.

Har Sportmanship gjort en dålig vektorisering av blåa kartan? Jag kan inte förstå varför det skulle bli vägar från 50-talet om de utgått från blåa kartan.

Visst borde de prioitera genomfarter om inte alla gator får plats det är principen för blåa kartan.

Thure
 
Kartplan

Det finn en rätt så bra bok som heter Kartplan och ges ut av Lantmäteriverket, Sjöfartsverket, SMHI och Sveriges geologiska undersökning tillsammans. I Kartplan redovisas när olika kartor (pappersvarianten) revideras, samt en del annat intressant. Min Kartplan är från 2003 och kostade humana 50 SEK.
Den äldsta blå kartan (vägkartan) jag hittar är 29L Laino som är från 1993 men även i mer tätbefolkade områden finns det några enstaka vägkartor som är från 1995 och 1996

http://www.lm.se/kartplan

Per Brune
 
Har friluftskartan omr 7 i två uppsättningar, en med och en utan terränginformation.Så det har inget med
de olika områdena att göra utan vilken utgåva de har.
Själv föredrar jag den äldre utan kladdet till Vista/Legend.

Båda dessa har fel med vägar och andra saker som ligger fel.
Några rättningar är gjorda i de uppdateringar som finns på garmin.se.

Har letat igenom mitt kartmaterial och hittat en del av felen på den röda kartan 1:250 000 men inte på
gröna och blå kartan.(CD-rom från lm)
 
skillnad mellan versioner ?

brumbrum; sa:
Har friluftskartan omr 7 i två uppsättningar, en med och en utan terränginformation.Så det har inget med
de olika områdena att göra utan vilken utgåva de har.
Själv föredrar jag den äldre utan kladdet till Vista/Legend.

Båda dessa har fel med vägar och andra saker som ligger fel.
Några rättningar är gjorda i de uppdateringar som finns på garmin.se.

Har letat igenom mitt kartmaterial och hittat en del av felen på den röda kartan 1:250 000 men inte på
gröna och blå kartan.(CD-rom från lm)
Niklas, går det att se på omslaget på CD fodralet att det är 2 olika uppsättningar ?
Vad är det som gör att du tycker att den äldre utgåvan är bättre ?

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
guhj Billig gammal GPS, visa koord, inget mer. Var hitta? Navigering 8
tbergman Samisk vs. gammal stavning Navigering 6
PR Gammal karta, MapSource stängs ner Navigering 13
Tumbleweed Positionsformat i gammal GPS 45 Navigering 13
niking En gammal lärobok i geodetisk mätning Navigering 1
chuck CN NT+ v8 Gammal? Navigering 18
Roni Kalibrera gammal karta Navigering 6
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
Kjelle73 Friluftskartan, kartor uppdaterade när? Navigering 4
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
carro1976 Friluftskartan Navigering 1
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.