Hur gammal är Friluftskartan?

Jag har funderat på den där Friluftskartan ett tag, men priset är ju saftigt tilltaget, så det känns inte så bra att spendera de pengarna utan att se vad man får. Det finns ju ingen sån där bra "förhandstitt" som man har på Garmins sida, på deras "riktiga" kartor.

Men så fick jag tillfälle att se hur Friluftskartan ser ut i Sydsverige. I skogen finns det ju en del extra information, jämfört med MetroGuide eller City Select. Kraftledningar, vattendrag och höjdkurvor.
Men så började jag titta på gatunätet i samhällena.

Först trodde jag att jag tittade på fel by, men nejdå, det var rätt. Nu har jag bara bott i den här trakten i 15 år, så jag vet inte när det såg ut som på kartan. Jag får fråga någon tillräckligt gammal inföding, för att få reda på det!

Men eftersom min hemby också fanns med i det aktuella området, tittade jag på den. Där saknas gator som fanns när jag föddes, och det var 1961!!!!!

Förvisso är väl Friluftskartan huvudsakligen tänkt för att vandra omkring i skogen med, men varför i himmelens namn har man använt kartunderlag som är mer än 40 år gammalt??? Dessutom bara delvis, för en rastplats som tillhör Skåneleden finns utsatt. Den byggdes på tidigt 80-tal. Tydligen är det bara (?)gatunätet som är uråldrigt.

Min far är snart 80 år gammal, och körde grus med lastbil till vägbyggen förr i tiden. Han har för sig att det såg ut som på kartan ungefär 1956-1957 någonting.

Må vara att Friluftskartan kan vara användbar i skogen, men att överhuvudtaget plocka med kartdata som är snudd på 50 år gammalt, ja, att kommentera det skulle kräva uttryck som vi nog ska hålla undan från detta forum. Det får ju kartprodukten att framstå som rena skämtet, ett dåligt sådant dessutom.
Med ett pris på ungefär 1700 kronor kan man väl bara säga att vore det inte affärer, vore det kriminellt. 17 kronor, så ska jag köpa kartan själv.

Något stämmer ju i alla fall.

Anders
 
Anders, jag ställde fågan "funkar Friluftskartan till iQue" och fick detta svar på Soltekforum:

"Ja, den fungerar utan problem för mig. Kartan är köpt och har kod mot min GPS V, men kan utan problem laddas från MapSource till iQue:n också (bug eller feature?).

Däremot föredrar jag att använda Fugawi i iQue:n då jag tycker man får så mycket bättre kartmaterial från scannade gröna kartor än det som presenteras av Friluftskartan."

Nu har jag beställt friluftskartan, men inser att det var ett misstage efter att ha läst ditt inlägg. FAst då vore ju det en tröst åtminstone om man slipper låsa upp den. Är vi tillräckligt många användare på ett ex kanske vi kommer ned i en rimlig kostnad i förhållande till vad som erbjutids. Är det som du säger tycker jag de som ligger bakom Friluftskatan är skyldiga en förklaring. Det låter som falsk marknadsföring. Kartmaterialet kanske är sjuttio år gammalt. Då är det väl licensfritt.


Hejonas
 
Svar till Anders

Anders, Även du verkar ha upptäck samma brister i det uråldriga kartmaterialet som så många andra.
När du nu börjar använda kartan i din GPS så kommer du att upptäcka ännu med förvillande brister och egenskaper. Som ett exempel kan nämnas att markören ligger på markerad väg även om du kör bredvid vägen. Om du t.ex. avviker från en markerad motorväg in på en mindre icke markerad väg så får GPS fnatt och tror att den fortfarande befinner sig på motorvägen. Detaljer i skogsterräng är även väldigt svåra att tyda på grund av den mörka, blommiga skogmarkeringen (Legend).
Räkna inte med att Friluftskartan har någon större noggrannhet eller detaljåtergivning i städer och längs kusten. Där är RR-kartorna och Bluechart mycket bättre.
Däremot verkar Friluftskartan vara mycket detaljerad och bra i fjäll och skogsterräng en bit utanför tätbebyggda områden.
 
Stämmer med flygfoto

Jag hittade ett vykort, i form av ett flygfoto, över min hemby. Där stämmer de gator som finns på Friluftskartan faktiskt ganska bra.

Fotografiet är godkänt ur sekretessynpunkt för spridning av Generalstabens kartografiska anstalt. 1953!!

Go figure, som amerikanerna säger.

Anders
 
Varierar nog

Har kollat lite detaljer runt karlskrona och här är det nyare kartdata som gäller - men det verkar finnas en avvikelse - som att man använt WGS84 istället för RT 90 när man gjort kartan
 
Det varierar mycket

Jag har också kollat vidare, och funnit att vägar, som byggts de senaste tio åren, finns med på vissa ställen. Märkligt är att positionen skiljer lite, jämfört med City Select och Metroguide, som jag annars funnit vara mycket noggranna i de flesta fall.

Det verkar som om man tappat ambitionen i samhällena. Nu kan jag förvisso förstå, om synpunkten varit att "det spelar ingen roll i byarna, det är ju en Friluftskarta". Det sparar ju minne, om man utesluter en del detaljer. Men i så fall borde man konsekvent bara tagit med genomfartslederna genom samhällena, och inte brytt sig om de gator som fanns före 1955, men utelämnat de andra.

Den grå/gröna röran, som representerar skog i område 10, ser inte likadan ut i område 9. Hur det är i de andra vet jag inte. Men i område 9 blir skogen gul, vilket måhända är mindre logiskt, men inte skymmer bort andra detaljer lika mycket.

Anders
 
Olika tecken

Jag har tittat lite hur man markerar markanvändning på friluftskartans olika områden.

Skog är på vissa områden gult (9) och på andra parallella bruna streck på gul botten (10).

Myr är ibland bruna snedstreckade områden på gul botten (9) och ibland blå krysstreckade områden (10).

Öppen mark är ibland vit (9) och ibland snedstreckat brun på gul botten(10) precis som myr är på andra områden (9). För det mesta tycks dock öppen mark inte vara markerad alls (=gul).

Finns det ingen gemensam nämnare eller är det olika överallt?.

Att man valt att avstå från att visa de flesta gator i tättbebyggt samhälle tycks vara genomgående för alla områdeskartor, man visar istället grått för tättbebyggt samhälle. Kanske viss logik som ger indikation på att det är dags att gå över till Metroguide Europe 5.0 eller något motsvarande.

Det som kan vara mest irriterande är att man i många fall valt att visa olika gränser, något som man definitivt inte har någon som helst glägje av ute i spenaten.
 
Ointressanta gator

Jag håller med om att det finns fog för att skippa smågatorna i tätorterna, om nu kartan i första hand är tänkt för användning i skog och mark.
Men då kan jag inte begripa varför man valt att ta med gatorna i en del byar, på villkoret att de varit anlagda före 1955? Om man inte vill ha med gatorna vore det väl bättre att skippa alla som inte är genomfartsleder?

Sen finns det med master, som vid en kontroll i närområdet visade sig vara mobiltelefonmaster. De stod inte där 1955, det vågar jag garantera. Så det är en himmelsvid skillnad i aktualitet på olika kartdata.

Hur områdena visas skiljer sig också radikalt från exempelvis min iQue till Mapsource, men det lär ju inte vara friluftskartans fel, utan är väl att skylla på inkonsekvens hos Garmin.

Det lilla jag har tittat på en norska motsvarigheten, så verkar den mer konsekvent mellan de olika delarna.

Anders
 
Småbyar

Friluftskartan innehåller småbyar, som inte finns utsatta på Metroguide eller City Select. Bra om man ska leta upp en sådan. Vissa fel finns, men överlag stämmer det ganska bra.

I en iQue kan man söka efter byn, även om man inte har Friluftskartan "enablad", och låta GPS:n beräkna en rutt till punkten på CS-kartan.

Friluftskartan tillför något, men inte så mycket att det är värt vad den kostar. Speciellt inte med tanke på att en tiondel av vad som finns över Sverige kostar som hela Västeuropa i Metroguide!

Anders
 
Fri luft med kartan

För att utröna om Friluftskartan kom i sitt rätta element om jag tog ut den i skogen, provade jag att ladda in den i min Vista.

Men det blev inte bra det heller. Monokrom skärm gör att det är svårt att skilja höjdkurvor från vägar. Att man valt att göra skog, som är vanligast här, fläckigt grön (på Vistan då fläckigt grå) gör det inte lättare att se något annat på kartan. Inom orienteringssporten slutade vi rita skogen grön för mer än 30 år sedan. Något som man borde ta till sig här också.

Dessutom har Vistan för klen processor för att orka med den här kartan till någon reda. Om det är den flitiga förekomsten av områden (skog, mossar och liknande) som gör det så segt, eller något annat, det vet jag inte. Prestanda sjunker emellertid katastrofalt, speciellt om man ger sig in i en typisk tät och blöt småländsk granskog. Då har Vistan full möda med att reda ut några signaler från satelliterna, så någon kartuppdatering blir knappast av, förrän man hittat ut ur skogspartiet på egen hand.

Om man går lugnt och sakta, och låter den hitta sin plats och riktning när det behövs, kan det kanske gå bra. Då kan man i förväg se om man är på väg till ett träsk eller ett större vattendrag. Dessa verkar dessutom stämma bra.
I mer öde terräng, som i fjällvärlden, kan det säkert också vara bra, om inte annat så för att där finns ingen annan vettig karta.

Anders
 
Svar på tal...

Jag mailade Sportmanship och frågade hur det var!

De hävdar att det var nått fel på första utgåvan av Friluftskartan och det finns en uppdatering att ladda ner på http://www.garmin.se (välj uppdateringar i ovan kant) detta fixar vägar som inte fanns med från första början.

Kan tex nån ladda ner uppdateringarna och testa om det ser bättre ut?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
guhj Billig gammal GPS, visa koord, inget mer. Var hitta? Navigering 8
tbergman Samisk vs. gammal stavning Navigering 6
PR Gammal karta, MapSource stängs ner Navigering 13
Tumbleweed Positionsformat i gammal GPS 45 Navigering 13
niking En gammal lärobok i geodetisk mätning Navigering 1
chuck CN NT+ v8 Gammal? Navigering 18
Roni Kalibrera gammal karta Navigering 6
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
Kjelle73 Friluftskartan, kartor uppdaterade när? Navigering 4
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
carro1976 Friluftskartan Navigering 1
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...