Hur fungerar gps i skog?

Hej helt grön på gps. HAr fått för mig att det är si och så med signalen i tex tät granskog. Jag tänkte ha en att gå spår med för hunden alt rapport. Finns det någon som är speciellt bra i skog.
 
jag har 1 explorist 100 asso den billigaste av dom o jag snittar i västsverige iaf i skogen på en felmarginal på ungefär 20-40 meter
 
Det stämmer bra...

sna_ke; sa:
Hej helt grön på gps. HAr fått för mig att det är si och så med signalen i tex tät granskog. Jag tänkte ha en att gå spår med för hunden alt rapport. Finns det någon som är speciellt bra i skog.

...att GPS inte är perfekt i tät granskog. Generellt verkar större (och otympligare) modeller ha bättre antenner och därmed få bättre mottagning i bl.a. tät granskog! Dock sker en kontinuerlig utveckling på bl.a. antennsidan.

Till vissa modeller kan du koppla till en extern antenn, vilket ofta är användbart just i tät granskog. Då kan du ju ha GPS-mottagaren i fickan och den externa antennen i kepsen för bättre mottagningsförhållanden.
/Niklas
 
Externa antenner har ofta en magnet under sig, för montering på biltaket. En plåtbit som jordplan är bra för sådana antenner, så om du antingen tar med en stekpanna ut i skogen, ett metallbord från ett trottoarcafé eller monterar en plåtbit i kepsen, blir det ännu bättre.

Ingen version rekommenderas för den som har något slags rykte att vara rädd om...

Anders
 
Jag har lagt mycket spår åt hundar med hjälp av GPS.
Har varit i varierande terräng med tät granskog till gels björkskog osv. Överallt...

Använt mig av garmins etrex Venture, Legende och 60C.

Visst kan det diffa ibland på någon meter hit eller dit men jag har varit mycket nöjd med resultatet.

Spåren har många gånger varit över 10 km långa. Vilket har gjort att spårkärnan också kan ha vandrat lite.
 
Det går inte att svara på vad en viss utrustning ger för noggrannhet, för det beror även på den aktuella satellitkonfigurationen vid varje tillfälle.

Anders
 
Det är trädstammarnas diameter i den aktuella skogen som är den mest kritiska faktorn för hur väl en enkel GPS fungerar i skog. Om trädstammarna är tjockare än signalens våglängd, så får man stora störningar och fellägen, jag har för mej att våglängden där GPS signaler är 17cm, det stämmer iallafall bra enligt mina erfarenheter. Dyrare utrustningar har förstås möjlighet att korrigera för den störning som tjocka träd ger men då talar vi om utrustningar över 75000 och som väger flera kilo.
Angående smågps:er med extern antenn,så finns Trimble patffinder pocket, denna har bara en extern GPS, och denna skall placeras i den medlevererade specialkepsen eller så kan man med kardborre fästa den i annan valfri huvudbonad. Jag har ingen sådan själv, men jag vet att den används av kartfolk och att den externa antennen ger gps:en betydligt bättre nogrannhet än motsvarande med inbyggda antenner.
 
Även grenverket stör, t ex nakna grenar i en lövskog om hösten. Värst stör blöta löv som kan fungera som kvartsvågs reflektorer för signalen (våglängd 19 cm).

Mottagarna accepterar förlust av en del av signalerna en del av tiden men blir det för glest mellan så går det inte.Det är viktigt att få en bra fix i öppen terräng innan man börjar göra det svårt för GPSen. Stäng av WAAS.

Anders kryptiska referenser till olika reflektorer hänför sig till mina experiment för att få den mediokra antennen till Garmin iQue att fungera bättre.

Den som vill ha optimal mottagning i skog med en konsumentmottagare från Garmin eller Magellan avänder lämpligen en extern antenn från Gilsson eller modell 3910 från Wi-Sys. Monterade på en rundskuren bit takplåt eller ett större konservburkslock i en hatt fungerar de utmärkt utan att man behöver skämmas.

De nämnda antennerna ger bättre mottagning under svåra förhållanden än Garmins egna externa antenn som är för bilbruk.

På usenet gruppen sci.geo.satellite-nav har förkommit inlägg om hur man får GPS signal i djungelvegetation. Ibland krävs det att antennen lyfts upp på ett spröt som kan vara tio-femton meter högt. Ett måttligare spröt är lätt att göra med ett billigt fyra meters fem sektioners metspö. Antingen får man kapa den översta alltför svajiga delen av sprötet om man vill ha en antenn som kräver horisontell montering på en reflektor eller så får man använda en stubantenn/quadrifilär antenn som Garmins till Street pilot. Det fungerar utmärkt om man förser den med en antennförstärkare (t ex från en slaktad Gilssonantenn eller Wi-sys).

Med patchantenn (Gilsson) på plåtbit har jag dock inte lyckats undvika att få signal i tät skog så det är en bra början, det gäller både tät hög granskog i Sverige och tät bokskog i Belgien. Den giftigate typen är där det finns dels mycket höga träd med stora kronor (ask, ek, alm osv) och en mellannivå som fyller ut alla gläntor uppåt. Den med regn på är inte lätt, rena djungeln.

Ökar man förstärkningen får man mer och mer problem med reflekterade signaler. Precisionen kan naturligtvis bli dålig men det spelar ofta mindre roll för amatörerna. Proffsantennerna är inte gjorda för att få signal till varje pris utan för att åstadkomma precision.

Cybertracer (www.cybertracker.co.za) är programvara för att lägga in förekomst av vilda djur i Afrika på palmdator. Den därtill hörande diskussionsgruppen cybertracker@yahoo.com har också kommentarer om antennlösningar när man går där och letar leoparder och noshörningar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lagerstrom Proximity warning fungerar ej i Garmin GPS Map 60 CX Navigering 8
--T3-- Nokia 6600+gps+route66= fungerar bra! Navigering 8
andersskarin GPS Karta som fungerar i Kebnekaise sökes!!! Navigering 6
stigvig iPAQ 19xx och GPS, fungerar det? Navigering 3
ALj Så fungerar GPS Navigering 0
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
j.ohman min kartor fungerar ej !! Navigering 18
salgo60 Fungerar SPOT för bra?!?! Navigering 31
kenta2 IMG fil fungerar inte Navigering 2
Finnwoodman Fungerar WAAS/EGNOS? Navigering 1
lagerstrom Hastighetskameravaring fungerar ej på GPSmap 60Cx!? Navigering 4
PR Hur fungerar MapSource 6.5 Navigering 10
magnuss Fungerar mapsource på PocketPC Navigering 2
dragan Äntligen! Fartkameror fungerar med TomTom :) Navigering 16
Trackback Varför fungerar inte Friluftskartan? Navigering 0
Jimmy_L Fungerar Friluftskartan i 60C? Navigering 1
andersenglund Etrex Vista + MTB = Fungerar ej!! Navigering 15
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.