Proximity warning fungerar ej i Garmin GPS Map 60 CX

Nån som vet hur man kan göra för att få proximity warning att fungera GPS Map 60 Cx?

Att bara definiera proximity och enabla proximity warning fungerar inte för mig.
Jag har lagt waypoints som jag definierat proximity för, men ingen varning ges när jag passerar cirkelgränsen.

--David
 
Jag har provat i min 60 CSx, och där fungerar det perfekt. Jag ser en cirkel på kartbilden, och får ett sorts tut när jag kommer in i cirkeln, ett annat när jag går ur den.
Man måste ställa in vilka tut man vill ha, och ha dem tillslagna. Fast det visas nog en ruta med meddelandet, även om man inte har något tut igång.

Anders
 
Pratar ni nu verkligen om samma sak?

Anders, syftar du inte på "Ankarlarm"?? Medan David syftar på typ kameravarning??
 
Nä, draggningslarmet är ett annat. Det sätter man igång när man hyvat i ankaret. Sen gnäller det om man kommer längre från den punkt där man satte igång det, än vad man har specificerat att man tolererar.
Jag syftar på när man har en vanlig waypoint, och lägger till ett områdesattribut på den. Då får man larm när man kommer in i, eller lämnar, denna tänkta cirkel runt punkten.

Kameralarm är en annan sak. Dem läggar man lämpligen in med POI-Loader, där larmet konfigureras i datorn, innan informationen förs över till kortet i navigatorn. Jag har inte provat sådana i en 60 CSx, då jag inte tycker den är någon vidare bilnavigator, jämfört med Zumon. Men i Zumon, c550 och mina Nüvi larmar de om man kommer inom ett visst avstånd och håller över en viss hastighet och åker på en väg som gör att man kommer att passera kameran. Detta senare gäller även avståndslarmade punkter, såvitt jag har erfarit. Ligger en punkt längs en sidogata får man inget larm för den, även om man kommer inom den specificerade radien. Inte utan att man antingen svänger in på sidogatan, eller att man följer en rutt, som är uträknad till att passera längs sidogatan.

Waypoints med närhetslarm har inga sådana finesser. Där är det avstånd som gäller.

Anders
 
Korrekt Anders. Jag syftar verkligen på "närhetsalarm" (eng. proximity warning) och som kopplas till waypoints. Inte de hastighetsberoende larm som kan kopplas till POI:s.

Jag ser den cirkel som nämns, men får ingen form av larm/meddelande.

--David
 
Åtminstone larmen (de akustiska) kan man ju stänga av separat, även om man definierat "proximity points".
Vet inte riktigt om man kan stänga av textmeddelandet också? På min dyker det upp en ruta om att jag närmar mig en områdeswaypoint (ja, hur översätter man det?), en ruta som måste kvitteras med att man trycker på ENTR. Plus att den tutar, om den är inställd så.

Jag har inte min 60 CSx inom pillringshåll just nu, men kolla så det inte finns något i inställningar för dessa larm, som tar bort själva larmet.

Anders
 
Jag kollade själv nu. Jag hade rätt.

MENU -> MENU -> Wpt-larm -> Positionslarmsignaler -> Waypointlarm. Antagligen har du inte den förkryssad. Har man inte det får man varken tut eller visuell varning.

Anders
 
apersson850; sa:
Jag kollade själv nu. Jag hade rätt.

MENU -> MENU -> Wpt-larm -> Positionslarmsignaler -> Waypointlarm. Antagligen har du inte den förkryssad. Har man inte det får man varken tut eller visuell varning.

Anders

Så rätt du har. Shame on me. RTFM. Fattar inte hur jag kunna missa detta...

Men Garmin har inte gjort det helt enkelt. Det finns ju *ytterligare* ett ställe där man kan slå av/på funktionen Proximity Alarm. Och de är inte kopplade till varandra.

Man ska oxo aktivera funktionen på:

Menu/Menu/Setup/System/Proximity Alarms: On

Undrar varför man ska göra det på två ställen...

--David
 
Det kan man undra. Dessutom kan man komma åt den första inställningen även via MENU -> MENU -> Ljud -> Postionslarmsignaler. Fast det är samma inställning som i det första fallet, bara via en annan väg dit.

Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.