Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt?

Till min första kajak gjorde jag en egen hållare till takräcket Thule 4-kantbalk. V-format skrov så ingen färdig hållare passade.
Då jobbade jag på ett av landets största verkstadsföretag så jag fick en del hjälp av en som jobbade på ”vår” experimentverkstad. Utan bockningsmaskin hade det nog aldrig gått. Mest aluminium. Syrafasta skruvar med låsning

Använde även rörisolering.
se bild
 

Bilagor

  • Kanothållare.jpg
    Kanothållare.jpg
    40.7 KB · Visningar: 759
Olika kajaker har olika konstruktionssätt olika biltak har olika form.

Därför finns inte en lösning för alla tillfällen.

Vissa kajaker har stabilt och plant däck då är transport upp och ner lämpligt.

Glasfiberkajaker som är byggda av en däckshalva och en skrovhalva är extra starka och stabila i fogen utmed relingen därför är de lämpliga att transportera på kant dvs surrade mot vertikala pinnar/spröt.

VKVs kajaker är oftast byggda i två halvor med sammanfogning utmed köllisten och i däcket på mitten men stabilast utmed kölen och därför transporteras dessa bäst med kölen mot lasthållarna eller snett med kölen i vinkeln mellan lasthållare och vertikalspröt.

Att ha lina till för och akter har flera syften. Dels för att lättare uppfatta om kajaken börjar kana iväg i sidled eller längsled dels för att minska risken för att den skall fortsätta i färdriktningen vid kraftig inbromsning eller kollision. Man surrar inte hårt från för eller akter.

Finns mera varianter och överväganden men jag stoppar här.

Thure

Jag vill kompletera Thures bra tankar med att surrning i för och akter gör jag med ett och samma rep eller spännband för att då håller jag även ihopa kajakerna lite lätt i sidled - fartvind mellan kajakerna skulel kunan trycka demi i sidled och det motverkar jag ytterligare med att samma rep går från en kajakför till andra kajakfören och sedan neråt på bilen. Då moderna bilar sällan har luft mellan kofångare och bil så använder jag bogseröglan framtill på bilen och dragkroken bak för att fästa i.
Jag använder inte rörisolering utan särskilt avsedda "kajakdämpare" som dock är svåra att skilja från rörisolering. Fann dem på en rea på stadium för 49kr/paret för många år sedan.

/Patrik
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nu har jag en plast kajak (Prijon Seayak) och jag misstänker att TS har en glasfiber, men för mig fungerar det bra att bara lägga kajaken på takräcket utan skydd. Jag har provat med rörisolering, men märkte att det var svårare att surra tight. Kajaken rörde sig lite pga. isoleringen.
Jag brukar också, om jag ska åka i landsvägsfart, dra en lina från fören och aktern till motsatt sida på takräcket, alltså snett bakåt respektive framåt, för att förhindra att den rör sig i sidled. Jag har aldrig märkt ett behov av att surra neråt.
Spännbanden lägger jag framför respektive bakom sittbrunnssargen, vilket förhindrar att den rör sig framåt/bakåt.
 
Ok, har visst impulsköpt en kajak. Nu har jag några dagar på mig att införskaffa utrustning för att lasta den på bilen så att jag kan köra hem den. Kommer behöver köra motorväg mm på hemfärden - efter det kommer det förmodligen bara bli kortare turer mellan hemmet och vattnet.

Känner mig rätt förvirrad över alla olika varianter på kajakhållare... just nu vill jag bara ha "minsta möjliga" för att kunna få hem min kajak på ett säkert sätt utan att förköpa mig. Har vanliga rails på bilen, även lasthållare (om de är hela, måste kolla. Annars får det bli nya såna också).

Snälla säg vad jag ska köpa :p

Köp en ordentlig kajakhållare. Du kommer vilja åka runt med kajaken även längre sträckor när du tröttnat på de närmaste vattnen.

Själv har jag lasthållare från Thule, på vilka jag satt kajakhållare från Biltema. Kostar 500 spänn, passar de flesta lastbågar.

https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/lasthallare/kajakkanothallare-2000019998?gclid=Cj0KCQjwwb3rBRDrARIsALR3XeYHMcNaVU4LuBNiWhJdlsEW74CskgOPCDj874V8nzwpMubRBoWnm2saApkJEALw_wcB
 
Mycket snyggt! Men misstänker att bockningsmaskin går bort i mitt kriterium "inte förköpa mig", ha ha!


Till min första kajak gjorde jag en egen hållare till takräcket Thule 4-kantbalk. V-format skrov så ingen färdig hållare passade.
Då jobbade jag på ett av landets största verkstadsföretag så jag fick en del hjälp av en som jobbade på ”vår” experimentverkstad. Utan bockningsmaskin hade det nog aldrig gått. Mest aluminium. Syrafasta skruvar med låsning

Använde även rörisolering.
se bild
 
Titta hos https://kajak.dk/butik/20-kajakholdere-til-bil/ på olika lösningar.

Om du har rails kan du troligtvis sätta lastbågarna ganska brett isär och då kanske säkring i för och akter blir överflödigt.

Jag har https://kajak.dk/butik/20-kajakholdere-til-bil/342-2x-v-kajakholder-8mm/ vilken troligtvis är den snabbaste lösningen för på och avlastning. I första hand avsedd för smala kajaker, men fungerar även bra för havskajaker om bilen medger lite större avstånd mellan lasthållarna. Kajaken spänns fast med 2 gummikorder istället för packband. Tar typ 10 sekunder att spänna fast/av en kajak. För/nackdel är att monteringen/demontering på lasthållarna tar lite längre tid än skumplastlösningen.
 
Madrass på taket.

Jag känner en som lastade en surfski på en Volvo 745 genom att lägga en madrass på taket och dra spännbanden genom de öppna sidorutorna.
 
Jag känner en som lastade en surfski på en Volvo 745 genom att lägga en madrass på taket och dra spännbanden genom de öppna sidorutorna.

Lite OT men häromdagen mötte jag en bil med släp (2-1väg 100km/h) och i släpet med höga häckar låg två osurrade resårmadrasser. Vi ett gupp i vägen lyfte övre madrassen tillräckligt mycket för att luft kom emellan och madrassen lyfte några meter upp i luften och landade på körbaran. Lyckligtvis ingen olycka direkt men vad som hände sedan, om någon körde på den vet jag inte. Jag ringde i alla fall 020999444.

Åter till ämnet - se till att grejorna sitter fast ordentligt! Fartvind är en stark kraft i högre hastigheter. Tycker madrassiden låter sisådär. Hur säkrades madrassen i längsled?

Jag brukar rycka och dra i kajakerna på taket efter surrning - då ska bilen röra sig i fjädringen och kajaken ska inte röra sig mot lastbågarna. Rycker man i kajakens ändar så får man ganska stort vridmoment. Det är lite fingertoppskänsla för att det ska sitta fast utan att det börjar knaka i kajaken.

/Patrik
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips