Var ser du is? ;-)
Bara en dålig undanflykt alltså... Senaste turen jag skulle ut på hade mitt rodersystem fryst...
Var ser du is? ;-)
Ja jag njuter av naturen och ser paddlingen som ett sätt att ta mig fram och då får jag motion på köpet. Det brukar bli vandring också när jag är ute för jag utforskar gärna öar och okända strandpartier. Finns det något som är så rogivande som att, oberoende av vädret, paddla en bit, fika och kanske fiska lite, ta en promenad, en fika, paddla en bit, käka lite, osv.Gillar ditt sätt att paddla, låter som du njuter av naturen!
Problemet just nu är att det är is i vägen...
Jag är nog ingen "riktig" paddlare.![]()
Någon som har erfarenhet av kombinationen neoprenunderställ (typ hydroskin) och torrdräkt? Behöver det kombineras med ytterligare isolerande lager. Det känns som om det kan bli väldigt varmt att paddla, men viktigast är ju att klara en stund i kallt vatten.
Jag har kört med Hydroskin under torrdräkt, det funkar väldigt bra..på överkroppen dock vanligt underställ, räknar med att jag kan få upp överkroppen ur vattnet plus att flytvästen isolerar. Tror dock att hydroskin på överkroppen funkar bra när det är riktigt kallt.
Kan någon gradera underställ avseende värme?
Själv har jag kommit fram till följande:
1---Svalaste understället är ett tunt sidenställ. Lämpligt på sommaren. Finns det svalare?
2---Varmare (också mycket behagligt) är ett bambu-underställ (fr ITAB).
3---Ännu varmare är merino-ull-underställ, kliar inte direkt, men inte så skönt som bambu.
-----Värmer även som fuktigt.
Var skulle ett hydroskin-underställ hamna? Särskilda egenskaper?
Sen kan man ju ha kombos också, så varianterna blir väl oändliga.
Kan någon gradera underställ avseende värme?
Själv har jag kommit fram till följande:
1---Svalaste understället är ett tunt sidenställ. Lämpligt på sommaren. Finns det svalare?
2---Varmare (också mycket behagligt) är ett bambu-underställ (fr ITAB).
3---Ännu varmare är merino-ull-underställ, kliar inte direkt, men inte så skönt som bambu.
-----Värmer även som fuktigt.
Var skulle ett hydroskin-underställ hamna? Särskilda egenskaper?
Sen kan man ju ha kombos också, så varianterna blir väl oändliga.
Kan inte jämföra med sidenställ och bambu, men har provat ett antal olika tunna underställ med fukttransport som viktigaste faktor (från dykaffärer plus nrs). NRS microlite är den bästa jag provat, men blanda inte ihop den med deras hydrosilk som inte alls är lika sval (duger bra på benen men blir för varm på överkroppen).
Provat ett antal ytterligare nivåer upp, skulle säga kokatat innercore, sedan nrs wavelite. Båda är varma och bra på fukttransport samtidigt. Sedan kommer de ull jag har (merino som du nämner), slutligen kokatat polartec dryliner. Till speciellt den sista tar jag ta microlite under, dålig fukttransport, men varm.
Hydrosilk har jag, både långa och korta. använder dem numera bara om jag skall rollöva i varmt vatten. De andas inte, och man blir svettig under. Inget jag skulle vilja ha under en torrdräkt, och inget jag skulle vilja ha utan heller om jag inte säkert skall ner i varmt vatten. Helt enkelt för att de inte är komfortabla jämfört med andande maerial.
--- Mats ---
Kan inte jämföra med sidenställ och bambu, men har provat ett antal olika tunna underställ med fukttransport som viktigaste faktor (från dykaffärer plus nrs). NRS microlite är den bästa jag provat, men blanda inte ihop den med deras hydrosilk som inte alls är lika sval (duger bra på benen men blir för varm på överkroppen).
Provat ett antal ytterligare nivåer upp, skulle säga kokatat innercore, sedan nrs wavelite. Båda är varma och bra på fukttransport samtidigt. Sedan kommer de ull jag har (merino som du nämner), slutligen kokatat polartec dryliner. Till speciellt den sista tar jag ta microlite under, dålig fukttransport, men varm.
Hydrosilk har jag, både långa och korta. använder dem numera bara om jag skall rollöva i varmt vatten. De andas inte, och man blir svettig under. Inget jag skulle vilja ha under en torrdräkt, och inget jag skulle vilja ha utan heller om jag inte säkert skall ner i varmt vatten. Helt enkelt för att de inte är komfortabla jämfört med andande maerial.
--- Mats ---
Så det SVALASTE understället enl dina erfarenheter är NRS microlite?
Och det andas bra och har bra fukttransport, rätt uppfattat?
NRS Hydrosilk kan man under torrdräkten men inte Hydroskin (som är en tunn neopren och inte andas)? Rätt uppfattat eller har jag missuppfattat dig?
Jag har nog inte så svårt att hitta VARMA underställ, men SVALA underställ som transporterar fukt bra, är en utmaning. Jag tänker på de tillfällen man absolut vill ha torrdräkten på (tex överfarter, större fjärdar / fjordar och lite värre väder) fast det är varmt i luften (och kanske också i vattnet).