Hur förvarar jag min sovsäck?

Jag undrar hur jag bäst förvarar min Ajungilak Kompakt säck (Syntetsäck)? Skall den helst vara nerknölad i förvaringspåsen, eller skall den hänga fritt?

Jag lever i alla fall i tron att om syntetsovsäcken ligger nedknölad i sovsäckspåsen så pressas fibrerna ihop vilket på sikt leder till att säcken får sämre isolationsförmåga.

Särskilt illa blir det om den dessutom är komprimerad. Jag förvarar mina sovsäckar liggandes fritt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
usch..

Jag orkar inte leta reda på någon exakt data om detta men jag lever i tron om att inga saker mår bra av att ligga ihoppressade under längre tid. Så du kan nog hänga din sovsäck fritt och luftigt..

I ryggsäcken.

Brukar förvara min sovsäck i ryggsäcken. Då ligger den relativt fluffigt och ryggsäcken håller formen.
Ryggsäcken tar bara upp lite mer plats när man har stoppat i sovsäcken än utan och jag brukar ställa in den i garderoben där jag även har mitt uppblåsta thermarest.

I Gamla tider hade alla sovsäckar öglor eller band i botten

Det förser jag moderna sovsäckar med så att man kan morgonskvätta utan att lämna sovsäcken samt att man kan hänga sovsäcken, luftigt när den inte är i ryggsäcken.

Go tur

Johan K

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips