Hur förvarar jag bäst min sovsäck ?

Hejsan !

Har just införskaffat mig en Tyin Winter, och funderar nu på
hur jag skall förvara den då den inte används.
Skall den ligga i sitt fodral eller upphängd på en klädhängare
i garderoben ?
Dunsäckar skall väll tryckas ned i sitt fodral då man har med
den på tur, gäller detta även min syntet säck. Från leverantören kom den ihoprullad i fodralet.

Tack på förhand / Daniel

Förvaring

Hej,

lägg din säck i en stor 120L sopsäck eller liknande eller häng den från en galge - huvudsaken är att den ligger/hänger utan att vara sammanpressad.

När det gäller packning för tur har jag fått lära mig att dunsäckar rullas och syntetsäckar trycks ner i fordralet. Jag vet inte om det spelar någon roll, ärligt talat :).

M V H

Johan

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Adam

Gäst
Tryck ner sovsäck

I affären ligger sovsäcken hoprullad, detta beror ofta på att detta är det effektivaste tillvägagångssättet vid tillverkningsproceduren, inte på att det är det bästa ur förvaringssynpunkt.

I verkliga livet förespråkar jag personligen "tryck-ner-i-påsen-tekniken", som gör att vecken aldrig hamnar på samma ställe. Detta tycker jag fungerar lika bra på syntet- som på dunsäckar eller till och med tält. Det enda som jag inte trycker ner i påsen är mitt kandadensiska värsting goretexöverdrag, eftersom påsen är så liten....

/Adam

Ps. Just det.. Liggunderlaget rullar jag ju ihop åxå... =) Ds.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips