hur funkar dubbla tunna ist för en tjock sovsäck

håller som bäst på och rensar förråd mm.

stör mig lite på den där vansinnigt stora tjocka korven till gammla sovsäck jag har liggandes.

den är ca 15år, med tjockt syntet foder, den är bökig och utrymmeskrävande både vid förvaring och när den skall tas med. dock är den kalas en till två ggr per år när det är fuktigt och kallt och man behöver en varm säck.

har därför inte velat göra mig av med den.

dunsäckar finns det när det är kallt /torrt.

tunnare syntetfodrade för fuktigt /milt.




men frågan är; vad tror ni om att använda två tunnare syntetfodrade säckar stoppade i varandra vid de få tillfällen jag har behov av något riktigt varmt? för att på så vis kunna dumpa den stora.

kom just på det, spontant känndes det som en bra idé, något jag missat?

nån som provat?
 
Bergans har till och med temperaturklassat några av sina säckar i par. Funkar m a o, men tänk på att den yttre säcken trycker ihop den inre osv. Kolla Bergans hemsida så kanske du kan se något mönster för att uppskatta temperaturgränsen för kombinationen.
 
Jag kör med dubbla säckar de få gånger jag är ute i riktig kyla. Jag har inga uppmätta siffror och diagram att visa men varmt och skönt blir det. Den ena säcken är klassad till komftemp -2 och den andra är en gammal säck som är lite varmare.
Pär
 
Japp, precis en sån säck har jag och nog är den varm så det förslår. Sommartid ner till +10 grader (det lägsta jag testat hittills med nya säcken) sover man helst näck.


Såg just att försvarets variant är inte delbar utan hopsydd, plus att yttersäcken innehåller mera fibrer och har troligen komforttemperatur 40- och därunder. Jaja, jag ska inte klaga iallafall, frusen som jag är. Dom vill tydligen att jag ska överleva iallafall.
 
Senast ändrad:
Alla gamla nog

kommer säkert ihåg Caravan carry combi som var en dubbelsäck. Tämligen tung för det blir ju mer tyg (ca 2x) än i en enkelsäck, fast med den fördelen då att den kanske passar för ett bredare temperaturområde. Du bär så varsågod....
 
Är det någon som känner till någon princip för att räkna ut komfort-temperatur när man kombinerar två sovsäckar?

Japp. Testa :) .

Allvarligt, det enda man kan gå på är lofthöjd. Har du åstadkommit en korv som är lika tjock som din enkla vintersäck så bör den vara lika varm, om fyllningen är jämförbar. Men den lär bli tyngre...

//J
 
Japp. Testa :) .

Allvarligt, det enda man kan gå på är lofthöjd. Har du åstadkommit en korv som är lika tjock som din enkla vintersäck så bör den vara lika varm, om fyllningen är jämförbar. Men den lär bli tyngre...

//J
Fast det beror ju på vad man börjar med... Har själv en gamling i syntet, vikt 2600 gr och en compaktsäck på 700 gr. Funderar allvarligt på att dumpa den älsta och skaffa en av marmots dunsäckar istället. den väger runt 1200 gram och går under nollan. Då skulle jag ju ha en 1900 gramssäck som borde klara vinterlägena och den skulle väga mindre än min gamla säck som inte klarar dem!
 
kommer säkert ihåg Caravan carry combi som var en dubbelsäck. Tämligen tung för det blir ju mer tyg (ca 2x) än i en enkelsäck, fast med den fördelen då att den kanske passar för ett bredare temperaturområde. Du bär så varsågod....

En sån har jag, köpt ca 1980. Använde innersäcken senast nu i helgen på en kajaktur i skärgården, den läcker lite dun men har hållit sig förvånandsvärt fräsch.

För de som inte vet/minns så var Carry Combi just två säckar gjorda för att användas antingen var för sig eller inuti varandra. Det finns kardborrar för att de ska ligga rätt i dubbelt läge. Innersäcken är fylld med dun och yttersäcken med syntet.

Jag har använt dubbelversionen i vindskydd ner till ca -10, varmt o gott.

Om man skall använda två vanliga säckar inuti varnadra är det nog bra om den yttre är ett par nummer större än den inre.
 
Två blir en...

Som någon tidigare skrev, Testa...

Jag testade en Mckinley, syntet ca +2 (1200g)och en Caravan, syntet modell -92.. -7 (+2kg)..och dom två tillsammans funkade bra under en testnatt då det var -17 grader ute...

Tror att idén är bra med två säckar:
Kombinera en sommarsäck +5 till 0 med en vår/höst -9 så får du en flexibel lösning som visserligen Inte pallar dom kallaste vinternätterna..men oftast är man ute på våren o hösten.

Vidare så kan man alltid kompletera med dunjacka eller liknande ovanpå...men glöm inte vilket av isolering underifrån, där har du största köldboven!

//A
 
Försvaret igen

På Jägarskolan i Kiruna använde man länge dubbelsäck. En yttre i dun och en inre i syntet (kan ev ha varit tvärtom). Båda rätt tunna, den yttre större. Smart så till vida att den ena temperaturmässigt passade på sommaren, den andra på vår och höst och tillsammans på vintern. Två istället för tre. Om man bortsåg från fuktrisken. Klart mer pillande med två säckar som ska packas var för sig och att få i dem i varann men samtidigt underlättas ju ventilationen av att man kan öppna den yttre en del utan att ligga exponerad mot kylan. Gillade konceptet.

//Daniel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jfc.bromma Hillberg Niak - funkar för svenska fjällen? Bo och sova 6
peter_mikael Hur funkar denna linspännare? Bo och sova 9
såg Är det bara kåtor som funkar för stora karlar Bo och sova 10
tonber Hur funkar en tarp? Bo och sova 7
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
erkmen Nepalesiska dunsovsackar-funkar de? Bo och sova 1
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
chilehead Dubbla liggunderlag Bo och sova 7
Glännman Dubbla sovsäckar i olika material Bo och sova 7
Karpaterna.se Dubbla sovsäckar -> vintersäck Bo och sova 17
Razzle-Dazzle Dubbla sovsäckar Bo och sova 2
ekunwod Dubbla sovsäckar igen Bo och sova 4
falken16 dubbla liggunderlag ?? Bo och sova 4
niking Hopknäppningsbara dubbla vanliga liggunderlag i XL? Bo och sova 2
stefan77p Dubbla sovsäckar? <komforttemp> Bo och sova 10
såg Två tunna eller en tjock sovsäck Bo och sova 9
Surjamten Tunna liggunderlag - Var? Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.