Hopknäppningsbara dubbla vanliga liggunderlag i XL?

Ofta sägs det ju att vintertid rekommenderas dubbla "vanliga" liggunderlag för isoleringens skull. Jag är böjd att hålla med.

Men då undrar jag om det lätt blir så att liggunderlagen glider isär och så vaknar man ändå mitt i natten och känner kylan underifrån? Då borde man på något sätt koppla ihop liggunderlagen på lämpligt sätt som t.ex. spännband, tryckknappar, kardborre....

Finns det någon kvalitetstillverkare (t.ex. Karrimors gula karrimat) som har en sådan färdig lösning idag?

Sedan gäller det storleken på liggunderlaget. Då jag är rätt stor (196 cm/100 kg+) blir den vanliga storleken (ca 183X53 cm) väl liten. Finns det några tillverkare av traditionella kvalitetsliggunderlag som gör liggunderlagen i en XL variant?

Jag letar efter alternativ till mitt blytynga, men bekväma, Term a rest Camprest de luxe som nu börjar läcka luft.

/Niklas
 
Inte då

Vanliga liggunderlag glider inte ifrån varandra sådär överdrivet lätt. Men om man är nojjig eller väldigt hoppig av sig kan man ju tejpa fast karborrband på dem. Man kan säkert göra det så fiffigt att man kan använda karborrbanden för att hålla ihop liggunderlagen också när de är ihoprullade...

Längd på liggunderlag:
Argh! Håller med, varför är liggunderlagen anpassade för småfolk? Plastunderlagen skulle man ju kunna skära till själv, om de gjorde dem i rålängd på säg 210cm... (det kan knappast vara den enorma material kostnaden som gör det...:eek:)
Man kan ju använda stjärtlapps-stora underlag för huvud och/eller fötter... Eller lägga underlagen med en del överlappning.

Ridgerest är ett bra (tyvärr litet) lätt liggunderlag.

mvh
Hilber
 
Stora liggunderlag

Liggunderlag är för små, det håller jag med om.
När jag var i Skottland för ett par år sedan så jag ett STORT liggunderlag.
Tyvärr var det stort på fel håll.
Det var ett tvåpersoners Karrimat. Läckert att lyxa till med på en hajk om man kan krånkla ut det i skogen.

Själv har jag bankat i ett par öljetter längst ner på mitt liggunderlag eftersom det hela tiden vill rulla ihop sig igen. (ja...mitt nya rullar jag varannan gång åt andra hållet)
I öljetterna sätter jag två al.tältspik. Liggelaget rör sig inte en millimeter.
Detta löser ju dock inte problemet med särande underlag. Självhäftande kardborrband är nog det smartaste.
En annan lösning vore att lägga ut Liqisuole i matchande mösnter på de två liggunderlagen så de låser mot varandra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.