Hur funkar denna linspännare?

Hej

Jag har ett tält från Robens med denna typ av linspännare. Instruktionerna var minst sagt begränsade. Hur ska jag fästa linorna förnatt linspännaren ska hålla fast linan? När jag försöker fästa linan i linspännaren den sitter linan slappt och det går inte att få spänd lina.

Med vänlig hälsning,

Peter
 

Bilagor

  • IMG_3813.JPG
    IMG_3813.JPG
    146.3 KB · Visningar: 2,179
Jag tror chilehead har rätt.

Och jag tror att anledningen till att man har en krok istf ett tredje hål, är att man då kan dra linan runt ett träd, sten, etc och haka fast kroken i linan, som då spänns (förkortas) genom att dra ut "knutänden" av linan.
 
Nu har jag tittat och grubblat över den där spännaren och kommit fram till att den INTE kan användas runt trädstammar och dylikt. Den sitter rätt på sista bilden men du kan nog bara förstora öglan med den - inte "låsas runt sin egen part" eller va man ska säga.

För att tältlina med spännare ska funka runt ex träd måste spännaren ha 2 krokar/hakar som linan kan låsas i. Har en gammal sån jag använder till tarpen.
 

Bilagor

  • 20170601_202306_HDR.jpg
    20170601_202306_HDR.jpg
    21.5 KB · Visningar: 1,331

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.