Hur få plats med all packning?

Precis - skrivit om detta i inlägg #27, men det tål att upprepas, eftersom problemet inte går att komma runt (med mindre än att man fyller mellanrummet mellan kropp och sovsäck med dun :)) Det är inte bara mer luft som behöver värmas (och hållas varm) - den cirkulerar också friare mellan (varm) hud och (kallare) sovsäcksvägg p g a konvektion och kroppsrörelser. Jag får känslan av konstant kallras i för stora sovsäckar och knölar automatiskt ihop mig så jag blir tätt omstoppad.

Absolut, jag såg att du skrev det, men kände ändå att min preferens är en bred sovsäck.

Och - jag kommer att starta i milt sommarväder, inte när det är superkallt, så att jag kan känna efter och utvärdera ordentligt.

skogsjonte: Jag föredrar att inte låna eller hyra. Och ja, man vill undvika att vara för stadsnära, men det kan också bli klurigt, eftersom det finns parkeringsplatser längs med de flesta låglandslederna - vilka är mitt första mål.
 
Du kanske ska ta med en vän ut de första gångerna.
Dels ger det lite sällskap och delade sysslor vid mat och tältuppsättning mm och dels så värmer det tältet med ca 100W till.
Men välj en vän som sover gott och är van att sova i tält :)
 
Du kanske ska ta med en vän ut de första gångerna.
Dels ger det lite sällskap och delade sysslor vid mat och tältuppsättning mm och dels så värmer det tältet med ca 100W till.
Men välj en vän som sover gott och är van att sova i tält :)

Tack! Mitt problem är dock att jag inte känner någon som delar mitt intresse. :( Jag har några jag försöker övertyga dock - men de har t o m färre tältnätter än jag har...
 
Jag kan ha missat det men har du testat att komprimera säcken och vad blev i så fall resultatet? Jag har haft säckar runt 2,5 till 3 kilo som inte blev bekymrade stora när jag väl dragit ihop påsen runt dem. Iofs letar jag inte absolut minsta möjliga men en större ryggsäck väger inte många hekto mer och så får man plats även med lite större utrustning.
 
Jag kan ha missat det men har du testat att komprimera säcken och vad blev i så fall resultatet? Jag har haft säckar runt 2,5 till 3 kilo som inte blev bekymrade stora när jag väl dragit ihop påsen runt dem. Iofs letar jag inte absolut minsta möjliga men en större ryggsäck väger inte många hekto mer och så får man plats även med lite större utrustning.

Tack för svar! Jag funderade på möjligheten, men eftersom man fick använda knäna för att pressa ihop sovsäcken så att den ens gick ner i den bulkiga transportväska den kom i, så kändes det oinspirerande - när jag fick klart för mig att jag handlat i ett kraftigt begränsat utbud, och att jag kan få en snäppet större säck som rullas till 40 x 21 cm - och väger mindre än hälften. Jag är rädd om mina saker, och det känns värt att lägga 1 000:- extra för en kvalitetsprodukt som håller resten av livet.
 
Finns det dunsovsäckar som är lite breda, och inte i mumie-modell? Jag har svårt att sova med "ihopbundna" ben...

Hej!
Orkar inte läsa hela tråden men titta på Western Mountaineering Terralite, är kanske precis det du letar efter. Jag har samma behov, vill gärna dra upp knäna när jag sover i säck. Western Mountaineerings kvalite är suverän, kostar en del men man behöver ju bara köpa den en gång... finns hos t. ex. Fjällsport i Gbg.
Ciao!

Uffe
 
Tack för svar! Jag funderade på möjligheten, men eftersom man fick använda knäna för att pressa ihop sovsäcken så att den ens gick ner i den bulkiga transportväska den kom i, så kändes det oinspirerande - när jag fick klart för mig att jag handlat i ett kraftigt begränsat utbud, och att jag kan få en snäppet större säck som rullas till 40 x 21 cm - och väger mindre än hälften. Jag är rädd om mina saker, och det känns värt att lägga 1 000:- extra för en kvalitetsprodukt som håller resten av livet.
Stopp och belägg! Du rullar väl inte säcken?
Om du knör ner säcken i sin påse, börja med fotändan, och trycker ned vart efter så kan du sedan komprimera ordentligt.
Om påsen du fick med inte har kompressionsremmar så duger packremmar från Biltema eller var som helst att snörpa ihop paketet med.

@ Alien, vadå sova med knäna uppdragna? Det går väl utmärkt i vilken säck som helst, om den inte är fodrad med ett spirorör :)
 
Stopp och belägg! Du rullar väl inte säcken?
Om du knör ner säcken i sin påse, börja med fotändan, och trycker ned vart efter så kan du sedan komprimera ordentligt.
Om påsen du fick med inte har kompressionsremmar så duger packremmar från Biltema eller var som helst att snörpa ihop paketet med.

@ Alien, vadå sova med knäna uppdragna? Det går väl utmärkt i vilken säck som helst, om den inte är fodrad med ett spirorör :)

Jag håller med dig om att inte rulla, eftersom sovsäcken då alltid packas lika och trycks ihopa på ett ofördelaktigt sätt, bättre med oregelbunden packning så den packas olika varje gång.
Men varför skulle man börja med att packa ned fotändan?
Att klämma ut luft med eller utan kompressionspåse går väl lika bra om man börjar med huvudändan eller mitten?

/Patrik
 
Jag håller med dig om att inte rulla, eftersom sovsäcken då alltid packas lika och trycks ihopa på ett ofördelaktigt sätt, bättre med oregelbunden packning så den packas olika varje gång.
Men varför skulle man börja med att packa ned fotändan?
Att klämma ut luft med eller utan kompressionspåse går väl lika bra om man börjar med huvudändan eller mitten?

/Patrik
För att jag tycker det är lättare att börja med fotänden.
Så följer luften med ut enklare.
Samma sak när jag packar tältet, så slipper man sitta med en uppblåst ballong på slutet.
 
Jag är frusen, och har just fått hem min beställda Outwell Constellation Lux sovsäck. Den känns mysig, och ska vara väldigt varm. Och jag var beredd på att den skulle väga 3 kg - men inte på att den skulle vara enorm! Packväskan är 52 x 47 x 30 cm, och helt fyrkantig. Känns inte som något som man får med sig på en lång vandring.

Hur gör ni andra?

Jag gillar också att sprida ut ben och armar när jag sover och har därför skaffat en Mammut Creon Down. Den ser ut att vara ungefär lika bred som din, och kan också zippas upp helt för att ha som täcke när det är tillräckligt varmt. Den har samma angivna komforttemp, men är mindre än hälften så tung som din säck (vikt 1240g) och därför troligtvis heller inte lika skrymmande när man packar den. Kanske kan vara ett alternativ? Dock nästan 3ggr så dyr.....

Mammutsäcken är kallare än en mumiesäck, bland annat för att den inte har någon invändig "krage" och att man inte kan dra åt huvan runt huvudet på ett bra sätt, men du kan delvis kompensera det genom att tex sova i ett plagg med huva, gärna dun, som täcker både nacke och huvud. Fast jag måste säga att komforten är inte super ens i en sådan här bred säck, för det är mina ben och armar för långa ;) Min bästa lösning för att sova komfortabelt är sova i tex dunjacka, så att jag kan ligga med armarna ute utan att förlora för mycket värme i säcken. Men benen får snällt vara inlåsta ändå för det mesta... Min fyrkantiga mammutsäck åker med när jag ska bo ute länge, men vid "vanliga" turer tar jag ändå en "vanlig" säck, för jag tycker inte att komfortvinsten är tillräckligt stor.
 
Jag är frusen, och har just fått hem min beställda Outwell Constellation Lux sovsäck. Den känns mysig, och ska vara väldigt varm. Och jag var beredd på att den skulle väga 3 kg - men inte på att den skulle vara enorm! Packväskan är 52 x 47 x 30 cm, och helt fyrkantig. Känns inte som något som man får med sig på en lång vandring.

Hur gör ni andra?
Min dunsovsäck väger under 0,5 kg, är en Hagöfs L.I.M. Down +1. Tar ganska lite plats, kanske 1,5 liter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.