Hur få plats med all packning?

Exempel på mer fyrkantiga säckar, med dun, från samma webbutik som du redan handlat av:



Komforttemp är ett par plusgrader vilket är ok för sommarfjäll och vikt och volym är en bråkdel av campingsäcken du har köpt.
 
Exempel på mer fyrkantiga säckar, med dun, från samma webbutik som du redan handlat av:



Komforttemp är ett par plusgrader vilket är ok för sommarfjäll och vikt och volym är en bråkdel av campingsäcken du har köpt.

Tack för svar. Den övre är fortfarande smal - campingsäcken vann mig genom att vara åtminstone 90 cm bred.

Den undre är en mumiemodell, som tränger ihop fötterna i 60 cm bredd.

Jag blir fortfarande glad för tips, och det måste inte vara från just Outnorth. Jag gick igenom deras hela utbud noga, och gillade ingen utom den jag köpte (som jag nu inte gillar av andra skäl).


Cumulus verkar fortfarande vara ett superbra tips, och de svarade blixtsnabbt på mina första frågor.
 
Jag är också rätt frusen och har därav en tresäsongssäck trots att jag mestadels håller mig till sommarmånaderna. Köpte min på Decathlon från deras Trek500 serie då jag inte har en jättestor budget som student. Den låg inte långt från Marmoth Trestles Elit (som var mitt dyrare alternativ) i vikt men något bulkigare i packningen om än inget extremt, samt att den var 1000:- billigare. Sen är det ju alltid ett tips att ha ett sovsäckslakan i. Såg att dom hade ett i merino på hemsidan, det lär ju kunna ge någon extra grad eller två. Och kylan kommer ju gärna underifrån så ha ett bra välisolerande liggunderlag hjälper en del
 
Har inte vintertestat den men denna köpte jag nyligen på extrapris hos xxl och den blir mindre än en handboll i sin medföljande kompressionspåse
Syntet och väger inte bly, men inte heller dunlätt. Tror nog angiven vikt är lite av en försäljningssiffra, verkar vara samma för flera säckar i samma serie, men inte helt fel heller.

Ett bra liggunderlag räddar delvis en svalare sovsäck.

/Patrik
 
Hej, du har nog insett vid det här laget att du har en preferens för bredd på sovsäcken som inte matchas av 99% av alla sovsäckar för vandring på marknaden. Anledningen är en så bred sovsäck måste ha mycket mer fyllning för att hålla dig lika varm som en smalare eller en "mumieformad". Den kommer då även bli åtminstone dubbelt så tung och stor som en vanlig vandringssovsäck.

För en vandringssovsäck som ska funka för sommarfjället (Tcomfort på ett par minusgrader) kan man ha 1 kg som riktmärke för en dunsäck och 1,5 kg för en syntetsäck. En sovsäck som matchar dina preferenser kommer då kunna ligga runt 2 kg om du väljer dun eller 3 kg om du väljer syntet. Dun komprimerar dock bättre än syntet, vilket innebär att en dunsäck enligt dina preferenser kommer ta mycket plats medan en syntetsäck kommer ta massor av plats.

Jag tror att du kan få bättre råd om du anger när, var och till vad du ska använda säcken.
 
Du har en annan möjlighet också:
Köp en bra välskött begagnad Caravan dunsäck på begagnatmarknaden! Spana tills du får tag i en
Arctic Isblå eller en Combi DeLuxe - och slå till direkt när de dyker upp! Både rymliga och extremt varma...
Blir det för varmt --- så är det bara att lätta på yttersäcken i Combin... Packa i modern kompressionspåse.
/Odd
 
90 cm bredd är ju som en normalbred säng av enklare modell! Även extrabreda liggunderlag för vandringsturer har ju en bredd på typ max 65-70 cm, exempelvis Exped Synmat LW dvs extralång och extrabred är 65x197 cm.

Har man sådana preferenser som man inte vill kompromissa med, och dessutom vill komma undan med lätt vikt och liten volym, ja då är det nog en beställlning hos Cumulus eller Roberts.pl som gäller. Observera dock långa leveranstider för närvarande, så om du har tänkt att komma ut i närtid får du nog ta en funderare.
 
Tack randomnilla och tango! Dock tipsar ni om mumiesovsäckar, vilket tyvärr inte fungerar för mig. :(
Väl medveten om det, men rektangulära säckar finns väldigt få av. Fördelen med de jag tipsade om är att man kan köpa lite olika storlek, därav kan du välja en mumie som är lite större än du. Jag gillar dessutom Trek500 just för att den har två dragkedjor, känns det lite trångt så får man lätt ut händer och armar men kan ändå ha resten av kroppen, inklusive bålen, i säcken. Man får bara ta på sig en extra tröja så håller armarna sig varma såvida det inte är vinter. Sen lär du nog vänja sig vid det smala utrymmet, särskilt när liggunderlagen inte är så breda, marken är ju trots allt inte superskön att ligga på.
 
Hej, du har nog insett vid det här laget att du har en preferens för bredd på sovsäcken som inte matchas av 99% av alla sovsäckar för vandring på marknaden. Anledningen är en så bred sovsäck måste ha mycket mer fyllning för att hålla dig lika varm som en smalare eller en "mumieformad". Den kommer då även bli åtminstone dubbelt så tung och stor som en vanlig vandringssovsäck.

För en vandringssovsäck som ska funka för sommarfjället (Tcomfort på ett par minusgrader) kan man ha 1 kg som riktmärke för en dunsäck och 1,5 kg för en syntetsäck. En sovsäck som matchar dina preferenser kommer då kunna ligga runt 2 kg om du väljer dun eller 3 kg om du väljer syntet. Dun komprimerar dock bättre än syntet, vilket innebär att en dunsäck enligt dina preferenser kommer ta mycket plats medan en syntetsäck kommer ta massor av plats.

Jag tror att du kan få bättre råd om du anger när, var och till vad du ska använda säcken.

Jepp! Om det inte vore en svår kombo att få ihop, så skulle jag ju inte ha behövt fråga här. Jag har utmärkt förstått att de flesta inte har något emot att vara snörda som en mumie, och jag förstår också att det spar plats och vikt. Jag vill helst ha en allround-säck, för nästan tre säsonger. Jag vill ut i skogen, och gärna fjället också. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.