Hur detaljerad är Frilufskartan Pro? (garmin)

Ja undrar lite hur detaljerad frilufskartan pro är?
Är den som en orgenteringskarta där mindre stenar, gropar , vattenpöla / åar , stup är markerade eller är tex skog bara markerat som skog med lite höjdkurvor o lite större åar , sjöar och sankmarker ?
Hur bra är vägar, traktorstigar , stigar, farbara områden markerade?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Inte så lätt att svara kort

Det mesta av den topografiska informationen är densamma som den som finns på den tryckta 1/50 000 delskartan. Men många ortnamn saknas, svårare att se vad som är stig respektive väg respektive höjdkurvor, sämre karttecken för hus och massor med text hus.

Till detta kommer att den lilla displayen på fickGPS gör att överskådligheten blir mycket sämre än på tryckt karta och det gäller också till stor del på datorskärm p g a sämre layout och mindre kartutsnitt med full info synlig. Man måste zooma in till nivår 200 meter för att man skall kunna se t ex alla STFs fjällstugor men då har man tappat överblicken.

Finns många trådar om detta och hur man kan komma till rätta med en del av problemen med typfiler men displaystorleken begränsar ändå.

I min värld är Fri Pro ett komplement till tryckt karta i de flesta fall inte en ersättning. Men i områden där jag har god lokalkännedom kan jag klara mig utan att ta med tryckt karta. (Då skulle jag klara mig utan GPSen också men den ger ju flera mervärden).

Thure

Jag tycker att informationsinnehållet ligger väldig nära Gröna Kartan.

I princip är det samma underlag, men självklart beror det på hur det visas. I en handhållen gps där man inte zooma rejält är det förstås massor som saknas för att de ska gå att se åtminstone de större sakerna - medan de mindre kommer fram i takt med att man zoomar in.
Sen kan man ställa in vilken detaljrikedom som ska visas också.

Är den som en orgenteringskarta där mindre stenar, gropar , vattenpöla / åar , stup är markerade eller är tex skog bara markerat som skog med lite höjdkurvor o lite större åar , sjöar och sankmarker?
Nej, stenar, gropar, mindre åar och stup är inte markerat. Bara skog i lite olika skogstyper, större åar osv.
Hur bra är vägar, traktorstigar , stigar, farbara områden markerade?
Vägar, traktorstigar och stigar finns och har olika "typer" men de är inte mer skilda från varandra än det är på terrängkartan.

Man kan gå till tilverkaren och läsa:
http://www.garmin.se/cartographypage_tab1.aspx?pageid=1191

"Grunddata är hämtat från tre olika kartografier i vektorformat levererat av Lantmäteriet, Terrängkartan (1:50 000), Fjällkartan (1:100 000) och Vägkartan (1:100 000)."
Eftersom det inte släppts någon ny karta så är materialet hämtat från 2005? års kartor.

Sedan kan man titta på kartan i deras "Map Viewer"
http://www.garmin.com/cgi-bin/mapge...z=7&x=120&y=180&w=480&h=360&d=1&rz=0&k=1&sc=1

Detaljrikedomen är m.a.o som terrängkartan. Gå till:
http://www.gis.lst.se/lanskartor/
Klicka runt lite och avvmarkera fastighetskartan så får du ungefär det som finns i Fri Pro.

Efter det så kan man vrålsöka på Utsidan och hitta rykten och hjälpmedel.

Rykten.
Sportmanship köpte inte digital vektordata från Lantmäteriverket 2005-2006? när de skulle göra kartan utan skannade in papperskartor och vektoriserade. Syns på att stigar/vägar ibland inte ansluter på samma punkt och vandringsleder dras precis som på terrängkartan som en spök-stig bredvid en befintliga väg.

Garmin uppdaterar inte Fri Pro. Alls. Så den är några år gammal. Men den som lever får se.

Hjälpmedel.
Typ-filer är din vän. Det finns ett antal att ladda ner och det är inte svårt att ändra på någons fil så att den får de färger som du vill ha. Inga problem att skilja stigar från höjdkurvor längre.

Det går att ta göra om kartan till ett editerbart format så att du kan lägga till stigar, skilja på olika typer av stigar mm, skapa en Garmin-karta igen som inte har något kopieringsskydd och ladda in i GPS:en. Om inte Garmin uppdaterar kartan snart och gör ett lyft nar det gäller information och typning så kommer det bli svårt att sälja Fri Pro och fler kommer att ladda ner en piratkarta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips