Hur breda skidor passar till spår

Planerar att köpa ett par turskidor utan stålkant för fjällturerna. Undrar lite om bredd på dessa. Ibland kan det ju finnas riktiga uppkörda spår. Hur breda är spåren? Går 68 mm skidor ned i dessa?
 

avslutad210712

Gäst
Kör själv på Åsnes rago (67-57-62) och brukar köra i elljusspåret runt knuten och det är inga problem att åka i de spåren.

Nej jag jagar inte runt elljusspåret med turskidor men för att ta mig ut i skogen är jag mer eller mindre tvungen att åka i preparerade spår eftersom området där jag bor är en enda stor skidstadion med därtill hörande preparerade spår.
 
De här startslingorna närmast vägen är ju ofta pistade både för spåråkning och för skating så att avstå från breda skidor för att kunna komma upp verkar nonsens.
Skaffa dig vad som bär dig och din packning på fjället, du kommer upp utan att teoretisera på den här nivån.
 
Rickard, varför utan stålkant? På fjället är stålkant en stor fördel (vid skrååkning och utför) och stålkanten är inte "i vägen" i motionsspåret.
 
Varför inte stålkant?

Ja varför väljer jag inte skida med stålkant? Bra fråga - kanske skall tänka mer på det.
Har dock nu inte planerat att att så mycket utför/toppar. Skida med stålkant blir väl lite tyngre och dyrare?
 
Re: Varför inte stålkant?

rab; sa:
Ja varför väljer jag inte skida med stålkant? Bra fråga - kanske skall tänka mer på det.
Har dock nu inte planerat att att så mycket utför/toppar. Skida med stålkant blir väl lite tyngre och dyrare?

Har själv ett par Åsnes Rago, dvs. med stålkant, och jag kan också rekommendera skidor med stålkant.

Även om du kanske främst inte tänker dig toppturer, så händer det ofta att man måste skråa på turer på platten. Är du ute i stenig skogsterräng så kan stålkanter skydda dina skidor från värre kantskador.

I fråga om vikt och pris, så visst det blir lite dyrare men det tycker jag att det är värt. Viktskillnaden är marginell, det har mer att göra med modell på skidan.

Be careful out there /Joel
 
Vad prioiteras?

För att få bra glid i spår med relativt breda skidor typ 60 mm (Fishers E99 har bildat skola) så behövs ofta bra spann och ganska långa skidor. Sådana skidor blir trista utför om man gillar att svänga; alltför kursstabila. (Men snabba rakt utför). Även uppför där det är lite trångt och brant är man handikappad av långa skidor.

Personligen föredrar jag flera par skidor för olika användningsområden. Jag använder 4 ganska olika par regelbundet. Åker jag iväg en vecka till fjällen med familjen och åker bil så har jag med mig ett par vallade löparskidor lite bredare än tävlingsskidor som går bra både i spår och på kalfjället, ett par fjällskidor Fisher E109 vallningsfria(bra i sväng inte så roliga i spår med rätt smal midja och största bredd 78 mm) samt ett par carving telemarkskidor med utlösningsbindning ( härliga för toppturer i pist och lössnö) till dessa kicker skins eller hellånga hudar.

Tyvärr innebär detta även tre olika bindningssystem och tre par kängor.

Hemma där det ofta är lite snö och inga vidare spår använder jag dels löparskidorna dels ett par gamla långa Fisher E99 vallningsfria modellen från 80-talet med rätt lite midja. Numera är dessa 68 mm breda framtill.

En översikt över Fishers olika alternativ finns på http://www.fischer-ski.com/en/

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
akto tips på vinterkängor + bindning +extra breda skidor Turskidåkning 9
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
mörtkungen Salomon "breda" bindningar Turskidåkning 12
havskayak Hjälp - söker vallningsfria breda turskidor Turskidåkning 8
snowhound Breda turpjäxor? Turskidåkning 16
Egel Rejäla breda fjällskidor Turskidåkning 4
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4
josia Sulitjelma till Pieskehaure på skidor Turskidåkning 0
Urwaldjaeger Vaxa nya skidor Turskidåkning 17
Knota Jämtlandstriangeln på skidor? Turskidåkning 12
Jansson_ Köpråd: Skidor för ospårad terräng Turskidåkning 19
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
jeppe12 Nya Nansen skidor på långfärd. Turskidåkning 1
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.