Hur bra håller gummikanten på kängor?

Mina meindl performance som jag använde rätt mkt såg rätt dystra ut efter ett halvår. Men då användes de väldigt flitigt.
 
Har ett par Solomon kängor som är ca 5 år gamla, gummit har inte släppt men GTX har gett upp på några punkter, sulorna är nötta men har nog runt 2 år kvar.

Att gå och vandra i kängorna är jätteskönt, men problemet att de läcker på ett par ställen, det retar upp en, speciellt som att sådana här fodrade kängor inte direkt torkar på 5 minuter!

På sommaren kör jag bara med tunna strumpor och iläggssula, på vintern ingen sula, tunna strumpor och rejäla reggsockor.

Vad ska man välja som nästa känga? Mina fötter gillar Solomon att gå i, men inte att bada i!!!
GTX? Läder & vax? Jag som trodde det skulle vara lätt att hitta bra dojor...
 
Har ett par Solomon kängor som är ca 5 år gamla, gummit har inte släppt men GTX har gett upp på några punkter, sulorna är nötta men har nog runt 2 år kvar.

Att gå och vandra i kängorna är jätteskönt, men problemet att de läcker på ett par ställen, det retar upp en, speciellt som att sådana här fodrade kängor inte direkt torkar på 5 minuter!

På sommaren kör jag bara med tunna strumpor och iläggssula, på vintern ingen sula, tunna strumpor och rejäla reggsockor.

Vad ska man välja som nästa känga? Mina fötter gillar Solomon att gå i, men inte att bada i!!!
GTX? Läder & vax? Jag som trodde det skulle vara lätt att hitta bra dojor...

Lundhags...
 
Nu får jag väl försöka ta kommando över min tråd igen ;)

Membran eller icke membran, ska man köra på membran eftersom jag alltid kört med det eller ska man köra membranfritt?
 
Jag tycker membranfritt, har Lundhags Synchro nu och hade Meindl Island Pro innan (läckte efter 6 år ca), eller så kombinerar man och har ett par för stad och kortare turer där man har möjlighet att torka om man skulle bli blöt. Jag kommer nog att köpa ett par GTex igen men då blir det billigare skor endast för hundpromenader och liknande. Fodrade kängot är helt omöjliga att torka
 
Får väl ta 4-milstrippen till linköping immorn och prova så många modeller som möjligt och ta det som känns bäst. Någon som har några fler tips?
 
Ska väl tilläga vad jag mest går på glömde säga denna viktiga info. Blir en hel del grusväg och stigar med en massa vricka fötter rötter på. Och så blir det en hel del stiglöst i granskog så att de håller tätt är ytterst viktigt. Och det är sällan jag är ute längre än en helg.
 
Åkte till naturkompaniet och till min lycka så hade de rea på hanwag alaska som "bara" gick på 1990 kronor. Så jag slog till på ett bar och 2 burkar vax så man slipper köpa det sedan. Hur länge ska man vänta med att vaxa dem eller ska man göra det med en gång?
 
niklaz;443003. Fodrade kängot är helt omöjliga att torka[/QUOTE sa:
Råkade ut för det förra året när jag var uppåt Abisko. Dels regnade det dels var kängorna genom sura, så vid vadet innan Valfojokka vid fallet gick jag bara rakt över i knädjupt strömt vatten (hade stav som stöd). Hälsade på både Svenska, Engenska och Tyska till höger och vänster och plaskade rakt över till förskräckelse för de 15-20 pers som var där då och vek upp byxben, bytte till sandaler inför vadet, en dam gick tom så långt ut att hon bar ryggan över huvudet och iskallt vatten till bröstet, för att undvika strömmen...

Hörde något som lät som "dumme sweden" efter mig... De kunde inte veta att jag inte kunde bli surare än vad jag var, förutom byxorna, men de torkar på 20-30 minuter (om det inte regnar)!
 
Kan väl säga hur jag tycker kängorna är. Till en början gjorde det ont som fan att gå i dem men det berodde på att jag snörade på tok för hårt löste sig genom att släppa lite på snörningen. En lustig sak med kängorna var att jag lyckades gå en hel mil med dem igår utan att få ont och jag har världens skavsår och blåsa på jag har fått av mina dr martens. Så jag tror att jag förstår hur hanwag alaska har kunna ha funnits sålänge utan att ha plockats bort ur sortimentet.
 
Har haft mina meindl (performance) i snart tre år och vandrat en del. Gummikanten börjar att nötas av rätt så rejält och fårorna i skinnen över tårna börjar bli oroande många och stora. Ska därför försöka få tag i en skomakare som kan förstärka gummikanten fram till och även lägga på en hätta med nytt skinn. Mycket sten har jag snubblat på :) Men läcker gör de icke ännu.
/Matias

Mina Meindl Performance har jag fått lämna in flera gånger eftersom gummikanten lossnat, och membranet har också gått sönder. Dock så föredrar jag kängor utan membran, som til exempel Lundhags (då slipper du tänka på gummikanten också). Annars har jag hört att Hanwag kängor ska ha väldigt bra gummikanter. Hursomhelst så tycker inte jag att du bör tänka för mycket på om det är membran i kängan eller ej. Andra punkter som passform, vikt, pris och stöd är mycket viktigare.
Membran i skor går enligt mig för eller senare sönder. Så, för att citera Lars Monsen:

"Kängor kan vara bra även om det är Gore-tex i dem"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Tunna stretchiga Fjällrävenbyxor som håller för mygg? Kläder 2
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
evinrude Gummistövlar som håller? Kläder 37
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
månswe Handskar som håller Kläder 3
oloan877 Klättermusen Bifrost - Håller den? Kläder 4
xochitl Meindl håller ej i sömmarna? Kläder 9
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.