Hur bra håller gummikanten på kängor?

Nu när mina fötter har stannat på beskedliga 45 så tycker det jag det är dags att kosta på sig ett par riktiga kängor, är rätt trött på 700 kronors krafset från stadium. Har läst en massa recensioner och tester och har bestämt mig för Hanwags alaska. Fast jag undrar hur pass bra håller gummikanten som går upp en bit på kängan vad jag erfar brukar denna gummibit släppa på skor. Hur pass bra håller membranen i skor nuförtiden? Fast är det en större katastrof om det går på dem då håller de väl lika tätt som en vanlig känga utan membran?
 
Har använt ett par Hanwag Yukon (=Alaska utan membran) i fjällen i många år och aldrig skonat dem på något sätt, bara vaxat regelbundet. Är fortfarande mkt nöjd, gummikanten håller perfekt fastän den fick ta många stryck längs, på, under, framför och bakom vasskantiga stenar.
 
Jag har haft ett par Lowa combat boot gtx i 4- 5 år och nu är sulan nersliten undertill, inget mönster kvar alls men i övrigt är kängan 100 % hela ikl gummikanten.. inte en spricka någonstans. möjligen ngn repa i lädret från ngn sten .. Har kontuneligt tvättat och fettat dom ..

Jag funderar på o att sula om dom för dom håller säkert 4 år till med ny sula om man lyckas limma fast den bra ..

En bekant har meindels motsvarighet och han har precis samma erfarenheter som jag av dom
 
Behöver ny gummikant

Har haft mina meindl (performance) i snart tre år och vandrat en del. Gummikanten börjar att nötas av rätt så rejält och fårorna i skinnen över tårna börjar bli oroande många och stora. Ska därför försöka få tag i en skomakare som kan förstärka gummikanten fram till och även lägga på en hätta med nytt skinn. Mycket sten har jag snubblat på :) Men läcker gör de icke ännu.
/Matias
 
Om det släpper lite kan man väl ha på lite liquisole så borde det väl bli tätt? Kom ihåg att jag lappade några salomon promenadskor med det där kletet och det funkade riktigt bra.
 
Har hellre med gummikant än utan, lädret får mycket stryk längst fram annars. Jepp funkar bra att limma fast den med liquisole om den nu skulle lossna lite.
 
Gummikanten sitter pâlimmad över lädret som ett extra skyddslager. Skulle det släppa lite är det alltsâ ingen större katastrof. Mânga blir rädda och tror att skon hâller pâ att "gâ upp" om/när gummikanten börjar glipa lite, men detta är alltsâ inte fallet, eftersom lädret sitter därunder precis som pà en känga utan gummikant.
 
En liten till fråga hur ska man egentligen vårda nubuck skor? Har bara haft narvläderskor men gör man samma sak med mocka som på narvläder?
 
:s

Nu har en kär vän förvirrat mig lite och säger att jag ska köpa ett par meindl vacuum istället. Och de skorna har jag inte hittat mycket fakta om. Vad skiljer de skorna från Hanwags Alaska?
 
Länge

När jag i sommras kasserade mina gamla Garmont Pico efter tio års tjänst så var det inte gummikanten som kastade in handuken utan det var ovanlädret som sprack i ett av böjvecken på höger känga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Tunna stretchiga Fjällrävenbyxor som håller för mygg? Kläder 2
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
evinrude Gummistövlar som håller? Kläder 37
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
månswe Handskar som håller Kläder 3
oloan877 Klättermusen Bifrost - Håller den? Kläder 4
xochitl Meindl håller ej i sömmarna? Kläder 9
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.