Hur bör man sitta.... ?...*L*

Hej alla

Fins det nån/några här som kan tippsa lite om sittstälning?

Jag håller på att bygga mej en kajak å har nu kommit till funderingar runt fotstöd och knästöd.

Jag kommer inte att ha roder utan bara sjysterbar skädda.
Det jag undrar över är nog mest var man ska göra av knäna........
alltså hur ska vinkeln i knäna vara helt sträckta ben eller lätt böjda eller mycket böjda
och ska man kunna ha föterna på både fotstöd och knästöd samtidigt
och var på knät ska knästödet/sittbrunsvingarna vara mitt på knät eller över eller under......?????

Alltså fins det folk här med erfarenhet av sånt så e jag tacksam för alla tips....gärna med hänvisning till lite sidor med bilder på just sånna saker

sittideal - ett av många

Det finns många olika ideal för sittställning och i sista ändan får du hitta ditt eget.

Mitt förslag för den typen kajak du bygger (Kavat) är att montera fotstödet så högt att du enbart trycker med trampdynan och ställa in det så att du har 90 grader i fotleden om du rätar ut benen helt – då kan du sitta bekvämt med både raka och böjda ben.

Vidare att du monterar knästöden så att du kan ha stöd både mot fotstöden och knästöden samtidigt – men att du har plats att jobba med knäna mellan knästöden. Det behövs bara ca 15 cm – eftersom en effektiv paddelteknik (snabbpaddling i alla fall) innebär vriding i höften kan du lyfta knäna ungefär i centerlinjen, mellan knästöden.

Knästöden får inte vara för mycket nerböjda inåt sittbrunnen – då blir det svårt att ändra ställning. De bör ligga an mot nedre delen av låret precis ovanför knäet (knäskålen skall vara helt fri) och vara vinklade så att de stöder mot en stor yta.

Med lite trixande (sitt i kajakern och fäst knästöden temporärt med limklämmor och prova dig fram) kan du hitta en gyllene medelväg - kliva i bekvämt, lyfta in ett ben i taget mellan stöden, paddla effektivt med rejält knälyft mellan stöden och vid behov fästa knäna mot stöden för stödtag, rollar mm.

När du monterar fotstöden bör du ha 5-10 cm mellan ryggen och sargens akterkant – dels för att få plats med ett svankstöd om du vill ha sådant och dels för att kunna luta bakåt vid rollar, balance brace, uppgång från höga stöd mm. Ta till lite extra för säkerhets skull när du fäster fotstödet. Det går alltid att limma på ett par liggunderlagsbitar för att justera avståndet - däremot är det inte alls kul att krypa in i kajaken och såga bort ett fastlimmat fotstöd som kommit för nära (t ex för att man glömt ta hänsyn till tjocka vinterskor).

Björn

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips