Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är ju detta jag menar, jag behöver inte argumentera med sådana motståndare :)


Lena:
Miljöminister Lena Ek (C) har dock redan bestämt sig, berättar hon för TT. Hon kommer att rekommendera den lägre siffran, 180 vargar.
Jag kanske tolkar detta fel, men nog känns det som om hon tagit ett beslut?


Jag efterfrågade inte tidningscitat utan en referens till det beslut som fattats. Alla beslut av myndighet är offentliga och jag förstår inte varför du inte kan hänvisa mig till det fattade beslutet. Och vad jag känner till kan inte Lena Ek fatta några beslut på egen hand. Vem har fattat beslutet?
 
Detta med de så kallade biologerna:

Efter de ”mystiska angreppen” vid Ravlundafälten gick myndighetspersoner ut och förklarade att man till 90% sannolikhet hade att göra med en vild hund. Kraften och beslutsamheten i betten på de dödade fåren var enligt utsago inte tillräckliga för att det skulle kunna vara en varg.
Efter några dagar då man bland annat sett en varg i närheten började man hör att sannolikheten kanske inte var 90% utan snarare 80% för just vilda hundar.


Nu är det via DNA-analys fastställt att det var varken 80 eller 90 procents chans till vilda hundar utan att det till 100% är en varg som ligger bakom angreppen.

Ulf Pyk, den drabbade fårägaren uttalar sig i Aftonbladet om Länsstyrelsens hantering och kompetens;
– Nu behöver jag inte gå och misstänka hundägarna som släpper sina hundar lösa, sen tycker jag att länsstyrelsen agerat inkompetent. Jag var hela tiden säker på varg.


Läser precis analysen från betten, verkar riktigt skumt... DNA från både varg och hund - hur går det ihop? Innebär att en hund bitit i fåren efteråt, eller en hybrid?
 
Jag efterfrågade inte tidningscitat utan en referens till det beslut som fattats. Alla beslut av myndighet är offentliga och jag förstår inte varför du inte kan hänvisa mig till det fattade beslutet. Och vad jag känner till kan inte Lena Ek fatta några beslut på egen hand. Vem har fattat beslutet?


Du kanske helt enkelt borde släppa detta nu, poängen är redan tillfallen mig. Igen ;)
 
Du kanske helt enkelt borde släppa detta nu, poängen är redan tillfallen mig. Igen ;)

Jo, vi kan släppa det och samtidigt konstatera att inget beslut har fattats ännu. Vi kan även konstatera att förståelsen av vad som är skillnaden mellan tidningsskvaller och ett formellt beslut passerar en bra bit ovanför ditt huvud.
 
Vargen är en av flera metoder att minska älgstammen. Att vargen äter upp älgarna har ju varit jägarkårens huvudargument under flera decennier. Menar du att det har varit lögn?

Vargen äter upp älgstammen..ja-delvis
Mindre älg tillfaller jägarna...ja
Blir det mindre med älg?...nej

Tendensen i värmland är att älgstammen ökar i antal!
(och ojämt fördelat!)
Det ligger i skogsägar och trafikintresset att vi inte ger vargarna livsrum.

I dagsläget är reviren för stora för att påverka/minska älgstammen.
Om antalet revir ökar ca 4 ggr på samma yta så skulle den kunna göra detta.
Men innan dess blir det fullkomligt ogörligt att bo i safariparken (=landsbygden)
 
Lite OT, men jag vill bara visa hur bra ordnat det kan vara i en skola ute på landsbygden:

Eleverna i Svenstavik fick en hel älg på skolbänken. Under lektionen i hem- och konsumentkunskap fick åttorna och niorna nämligen lära sig stycka - på bordet låg en två år gammal älgtjur.
– Jag förväntas undervisa hur hela livsmedelskedjan ser ut och det har blivit en allt viktigare del av kursplanen, så därför är det här guld värt för oss, säger läraren Märit Östberg till Länstidningen i Östersund/ltz.se.

Karl-Åke Martinsson instruerade hur det skulle gå till, han grovstyckade först och berättade för eleverna vad delarna heter.
Märit Österberg säger till Länstidningen i Östersund/ltz.se att älgen ska grovstyckas, detaljstyckas, putsas, paketeras och sedan frysas.

Det var tack vare Bergs jaktvårdskrets som eleverna fick tillgång till älgen,
Eftersom Bergs jaktvårdskrets arrenderar kommunal mark så ingår det nämligen i avtalet att den kommunala verksamheten ska få en älg varje år.



Kanon, eller "fett nice" som kidsen säger.
 
Sverige, 2012:

”I dörröppningen möter jag vargen som nu är på väg in till fåren trots att jag befinner mig inne i ladan” skriver Leif i den ansökan om skyddsjakt som han lämnat till länsstyrelsen.
Förutom Leif och hans fru hade också sonen och sonhustrun kommit ut på gården och alla skrek för att skrämma bort vargen. Ulven var dock trängd mot husväggen. Istället för att fly la den sig ner två meter framför Leif.
– Det var så nära att jag hade kunnat slå till den med käppen, förklarar han.
Till slut försvinner i alla fall vargen från tomten, men mötet har satt djupa spår hos familjen.
– Jag känner mig rädd och förstummad. Frugan är livrädd och törs inte gå ut ensam med hunden längre, kommenterar Leif Jonsson.


Det är dock inte första gången Leif och hans familj har varg runt gården. Vargarna stryker ofta omkring utanför.
– Jag vågar inte längre släppa ut vare sig höns eller får utan de får vara inne. Det är ingen idé att ha dem kvar utan vi får göra oss av med dem, säger han.
Det största bekymret är dock att familjen har ett travsto som är betäckt och som ska föla i mars. Frågan är hur det ska gå att hålla vargarna borta från hästarna.




Under en begränsad period från oktober förra året till slutet av februari i år sammanställde boende i området observationer av orädda vargar och vargangrepp. Sammanställningen har sänts till länsstyrelsen i Dalarna.
Vargarnas oskygga beteende har sedan fortsatt, men det är inte längre någon som rapporterar till länsstyrelsen.





Någon borde tipsa dem om paragraf 9 i jaktlagen. I Ockelbo körde polisen över LST, skall nog gå i detta fall också.

...om nu inte LST i Dalarna helt plötsligt bytt linje totalt och beordrar skyddsjakt även i detta fall.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.