Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält?

Här kommer kanske en konstig fråga, men jag undrar hur ni som ofta och gärna sover i tält vande er vid detta?
Jag har gillat att någon gång sova ute i trädgården, tyckt att jag sovit gott i den friska luften osv. När det kommer till att verkligen BO i tält någon annanstans, känner jag mig lite "utsatt". Sov t ex på kalfjället i somras och när jag vaknade hade jag nästan ångest när jag kom på att jag låg därute... Då var det ändå dagsljus hela natten.
Jag tycker ju det skulle vara en sådan frihet att kunna sova ute och var som helst, men vågar inte riktigt. Kompakt mörker verkar också obehagligt, fastän jag inte är mörkrädd egentligen.
Utrustningen har jag koll på, sover skönt och fryser inte om det håller sig över nollan iallafall. (Det enda jag funderar på vad gäller utrustning är någon form av nödsändare, främst då av psykologiska skäl.)

Så, jag undrar vad som är bästa tipsen för att känna sig mer rutinerad på detta område!
 
Öva under i övrigt trygga förhållanden; tex i trädgården, på campingar osv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag har aldrig haft svårt att sova ute. Det är där jag hör hemma. Men det hjälper ju inte dig att höra det.
Du vänjer dig vid utesovande genom att sova ute. Det kan behövas många nätter kanske innan du känner dig bekväm. Kanske kan du ha ett tält uppsatt permanent i trädgården och sova ute ofta. Kanske rent av flera ggr/v. Om det funkar med ditt övriga liv.
 
Öva under i övrigt trygga förhållanden; tex i trädgården, på campingar osv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Campingar? Där finns det ju människor så där är det farligt!!!! Sov ute i vildmarken många nätter så skall du upptäcka att det är njutbart och ofarligt
 
Hur är det förresten med vildsvin? Vi har skog några minuter från huset, men där är ofta uppbökat av vildsvin... Är det ens säkert att sova där då? Just det kanske faktiskt ÄR farligt... Vore annars bra ställe att öva på!
 
Hm... Intressant frågeställning. Jag hör väl till en av de som inte har behövt fundera på det överhuvudtaget. Älskar känslan av att vakna upp i tältet ute i skogen/på fjället när det är så mörkt att man inte vet om man har öppnat ögonen eller ej.

Antar att det har lite att göra med hur man "är". Du kanske ska rannsaka dig själv för att komma underfund med vad det är som gör att du får den ångestkänslan.

Och som det redan sägs, är det kanske en träningssak. Ju fler gånger du gör det, ju lättare lär det bli.
 
Jag ligger just nu mitt inne i den mörka skogen i tält. Har precis tittat på en film i mobilen, det kanske kan hjälpa lite, då är det ju inte helt tyst. Eller om ni är två tills du vant dig mer. Jag själv uppskattar mycket att vara själv, men tycker det är ännu härligare när jag har min son med mig.
 
Ett tips som kanske hjälper är att börja tälta med en kompis eller partner, är man två är det nog lättare att hantera ångestkänslan när den infinner sig. Sen att tälta vid tex. fjällstugor eller där det finns lite folk i närheten på fjället tycker jag avdramatiserar det hela väldigt mycket.

Kan tilläga att när jag gjorde min första oledade höstvandring i fjällen fick jag inse hur mörkt det verkligen kan bli, jag pratar om nya nysanser av svart. Det var ångestfyllt... men man överlever, och att göra mindre turer och trappa upp tror jag kan vara en bra väg att gå.
 
Senast ändrad:
Tillhör väl också de där som bara trivs... Hade dock en kamrat som kom på i 22-års åldern att han var mörkrädd. Var hyggligt svårt att erkänna det men det kröp fram när jag bad honom släcka ficklampan när det var sovdax. Tror han fortfarande kör med nattlampa i tältet, typ som mindre barn har en nattlampa på natten. Det är hans trygghet. Då sover han lugnt hela natten, bara det att det finns lite ljus gör honom lugn. Annars är det nog bara att öva. Och gör det för guds skull inte på campingar! Det är väl det enda stället jag skulle vara orolig att sova på! När jag tältat med barnen har de aldrig varit oroliga för att sova i tält, då har de i och för sig gjort det sedan de var ettåringar, dvs de är vana... Men så finns ju jag där. Så om det finns möjlighet, öva med någon annan. Ett annat sätt är att ta reda på exakt vad det är som låter, dvs lära sig djur- och naturläten. Då blir man inte vettskrämd över råbockar och lommar...
 
Du vänjer dig vid utesovande genom att sova ute. Det kan behövas många nätter kanske innan du känner dig bekväm.

Det ligger mycket i denna synpunkt. Jag tror det är vanligt att man har många rädslor när man inte är så van. Fundera över vad det är för anledningar till att du oroar dig. En kanske är alla ljud som finns på natten, ljud som (okända) djur åstadkommer? Att lära sig vilka djur som gör dessa ljud avdramatiserar upplevelsen (kanske behöver man hjälp av någon som vet vad det är som låter). Oro för "farliga djur" som vildsvin, björn, mm är en annan vanlig orsak. När man lärt sig att dessa inte ger sig på folk i tält känner man sig lugnare (men det kan ju ta ett antal nätter innan man övertygat sig själv). En tredje orsak kan vara att man inte är van vid att vara ensam i naturen. Och så vidare.

Men blir lite av sin egen "psykoterapeut". ;)
 
Även jag tillhör de som högt uppskattar att sova i tält. Jag är dock uppväxt med tält och campingsemestrar sedan barnsben, så jag antar att det påverkat mig positivt i detta hänseende.
 
Jag ligger just nu mitt inne i den mörka skogen i tält. Har precis tittat på en film i mobilen, det kanske kan hjälpa lite, då är det ju inte helt tyst. Eller om ni är två tills du vant dig mer. Jag själv uppskattar mycket att vara själv, men tycker det är ännu härligare när jag har min son med mig.

Halaj!

Nääe! Jag tycker precis tvärtemot! Jag bor ensam lite avsides och brukar inte orka låsa dörren vid läggdags. Som du gillar jag att kolla lite youtubeklipp, filmer mm. i mobilen innan jag somnar. Jag använder in-ear-pluppar. Jag_hatar_att inte höra! Tänk om det kommer en yxmördare liksom. Då hör jag honom inte!

Frågan: tälta inte vid leden. Gå 50-100 m vinkelrätt mot. Yxmördare lär inte hitta dig. En löjlig sak som hjälpte mig förr (när jag började tälta ute) var att ha kniven framme, lättillgänglig. Tanken på ett knivslagsmål mitt i busken, mitt i natten är ju helt absurd, men ändå skänkte kniven mig någon slags trygghet.
Numera bryr jag mig inte. Tryggare än i skogen kan man inte vara!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
j_felix "Get Out" Köldknäppen 2012. Blir det någon? Allmänt om friluftsliv 3
Haglöfs blir japanskt Allmänt om friluftsliv 5
MonicaKa När det inte blir som planerat - oväntade äventyr Allmänt om friluftsliv 25
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Daikaruus Hittar man en digital / online karta någonstans Allmänt om friluftsliv 18
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
Fjällkjell Vart kan man köpa en sån här? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
andflygh Vart skriver man om... Allmänt om friluftsliv 1
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Noatun. "For every man of action" Allmänt om friluftsliv 6
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
Teknikern Och så sitter man där och velar IGEN! Allmänt om friluftsliv 15
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
Argusgranskare Björntätt i Funäsfjällen?Kan man ha hunden med sig längre? Allmänt om friluftsliv 37
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Vägslav Vad får man inte missa i Rom? Allmänt om friluftsliv 10
brigas varför klagar man så¨mycket på just dessa? Allmänt om friluftsliv 135
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Leffe357 Man kan klara sig på lite Allmänt om friluftsliv 6
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Om man parar vasaloppet med fjällräven classic så får man Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...