Hur blir man bekväm?
Hej,
För min del kom tältandet igång i och med paddlingen. Tycker att det känns bäst att tälta på en ö jmf med fastlandet. Dock är det inte alltid möjligt att tälta på en ö, och då får annan plats duga. Jag har varit rädd att som ensam vuxen och kvinna vara ute o tälta med barnen när de var mindre - fortfarande små - men har tvingat mig ut av den anledningen att jag vill inte att rädslan ska styra mitt liv. Och ju mer jag knuffar på rädslan desto mindre blir den och jag känner att jag klarar mer. I och med tältningen på kajakturerna har jag fått en skön känsla av att sova ute och vet att det är så det ska kännas. Sen har det blivit tältningar på olika campingar, i Sverige, Polen, Tyskland och Danmark. Ju mer folk desto sämre. Ju mindre folk desto bättre tältning. Dock har jag aldrig varit rädd på en camping. Mörkret och skogen skrämmer mig inte. Utan det är just det att jag vet att människor kan komma och överraska mig, vara otrevliga osv. Men inget jag råkat ut för. Så egentligen inget att oroa sig för heller, Det är liksom ingen idé att oroa sig i förväg för något som inte har hänt. Det är när det händer man kan oroa sig.
Således har jag sen förra året börja ge mig ut själv i skogen och sover i vindskydd, var ute för en månad sen och hade en härlig natt. Eldade, grillade god mat, hade med bubbelvatten, efterrätt, värmeljus som lyste upp vindskyddet och även en batteridriven ljusslinga. Eldade på innan jag gick o la mig och somnade till elden. Vaknade 7:30 av att det duggregnade, men jag hade det varmt o skönt i sovsäcken så jag sov vidare till 9:30. Så för mig har det blivit mer hemvant och behagligt genom att sova ute, på olika sätt, vänja mig vid utrustningen, komma på vad som passar mig och hur jag vill ha det för att må bra. Och framför allt att knuffa bort rädslan och ge mig ut i alla fall och göra allt genom lustprincipen.
Önskar dig och alla andra fina övernattningar där ute.