Hur bemöter vi andra - diskussionsetik på Utsidan

Det har blivit märkligt mycket utav detta de senaste veckorna. Mycket tråkigt...

"Högt i tak" innebär inte, till skillnad mot vad många tycks tro, att deltagarna förväntas acceptera påhopp angrepp på person.

Att sakligt argumentera mot varandra kan man göra utan nedvärderande tillmälen.
 
Jag tycker det är charmigt när folk ballar ur över små detaljer, tar illa upp över någon annans val av skor osv osv. Riktigt goa nördiga diskussioner kräver att just nördar deltar och nördar kan ofta vara lite jobbiga att ha att göra med. Det gör väl inget att det hettar till ibland!

Vi brukar hålla oss ungefär till ämnet friluftsliv och genom att göra det kan vi få nöjet att diskutera ett kärt ämne även med folk som vi i vanliga fall inte skulle prata med pga att vi lever olika liv, har olika värderingar, politiska åsikter m.m. Jag uppskattar verkligen att läsa inlägg här från folk som jag knappast skulle komma överens med i verkliga livet. Till exempel idén att alla olika människor här på utsidan skulle diskutera vem som är miljömupp och varför är intressant! Alltså seriöst väldigt intressant enligt mig. Jag tror att vi miljövänner om vi så är jägare, veganer, trädkramare från stan, bönder, mbt-åkare, turistföretagare, lokalbefolkning, skogsägare osv har mycket att tjäna på att förstå varandra bättre. Nu är det mycket pajkastning mellan dessa grupper, inte bara här på utsidan utan överallt.

Jag tycker också att vi måste acceptera att alla inte alltid uttrycker sig så finkänsligt och alla har inte känsla för vad som passar sig. Deras (våra??) åsikter är också intressanta. So otrevligheter och provokationer är rätt okej ändå enligt mig. Ibland har jag sagt ifrån, ibland rent av på ett otrevligt sätt, men det betyder inte att jag menar att användaren ifråga ska sluta skriva inlägg.

Men att börja med sexistiska kommentarer, uppenbara personangrepp som inte ens relaterar till diskussionen och skämt om våldtäkter och så vidare, det är inte att ha högt till tak i diskussionerna!! Det är att sänka nivån så att folk hindras att delta. Det bidrar inte med någonting. Och min tolkning är att när de förekommer till den grad att folk börjar säga ifrån så är det inte frågan om någon som har svårt att kontrollera sig utan frågan om någon som vill provocera.
 
De här e ju problemet i hela Sverige att man får inte föra en hård diskussion utan de ska bara daltas o mjäkas o därav händer inget utan folk fortsätter o gör galenskap...
De bara fortsätter o fortsätter....allt blir bara värre och värre..

Hård diskussion för mig handlar om att vara snabba att såga varandras argument och inte linda in sina egna argument eller sågningar i trevligheter utan bara vräka ur sig sina åsikter utan att bry sig om "motståndarens" känslor.
Jag gillar hårda diskussioner!!! Jag är inte bra på att linda in saker och tycker inte alls att det ska krävas för att få delta i debatter!!

Att sänka sig till personangrepp och usligheter som inte har med sakfrågan att göra är väl sånt man ägnar sig åt om man inte är kompetent eller mentalt eller känslomässigt stark nog att hantera en hård diskussion?
 
Har också märk förändringen.

En fråga ?

Är det dom gamla skribenterna som har tappat den gamla goda attityden som vi för det mesta har haft tidigare,
eller är det dom nytillkomna som har dragit hit en ny mentalitet.
 
vilka är många? Inte en enda har jag hittat.

I denna tråd, samt i de trådar som föranledde denna tråd, finns det ett par tre stycken.

Det är inget som är begränsat till utsidans forum. Snarare tvärt om, utsidans forum har generellt sett haft hög nivå på diskussionerna. Det är kanske därför denna tråd startades...
 
Det tråkiga i många diskussioner som spårar ur när sakargumenten tryter är att inläggen skrivs av forummedlemmar som inte presenterar sig med namn utan endast ett nick - det tycker jag är att agera fegt. Man framför åsikter, mer eller mindre kontroversiella i sammanhanget, men man vill inte stå offentligt för sina framförda åsikter. Tråkigt, och inbjudande till urspårade argumentationer...
/Odd

PS. Jag har bara ett konto - och samma nick på den absoluta majoriteten av fora jag är medlem i... :)
 
Internetforum är fint på det sättet. Du behöver inte outa dig själv vare sig färg på handen du röstar med eller färgen på densamma, klasstillhörighet, ålder etc. Personangrepp blir därmed neutraliserade. Endast det du skriver är av betydelse.
Du tycker det är negativt?

Det tråkiga i många diskussioner som spårar ur när sakargumenten tryter är att inläggen skrivs av forummedlemmar som inte presenterar sig med namn utan endast ett nick - det tycker jag är att agera fegt. Man framför åsikter, mer eller mindre kontroversiella i sammanhanget, men man vill inte stå offentligt för sina framförda åsikter. Tråkigt, och inbjudande till urspårade argumentationer...
/Odd

PS. Jag har bara ett konto - och samma nick på den absoluta majoriteten av fora jag är medlem i... :)
 
Vi få ta de lungt o mysa vidare,säga fina ord o klappa varandra på ryggen att de va så himla fint.. 👍👍

Jag förstår inte poängen?

Försöker du visa att du inte förstår skillnaden på hård debatt och personangrepp som flera här i tråden förklarat?

Eller är detta ditt sätt att säga att det inte går att föra en riktig debatt utan personangrepp?

Tycker du att debattklimatet blivit bättre sedan personangreppen blev fler?
 
Jag förstår inte poängen?

Försöker du visa att du inte förstår skillnaden på hård debatt och personangrepp som flera här i tråden förklarat?

Eller är detta ditt sätt att säga att det inte går att föra en riktig debatt utan personangrepp?

Tycker du att debattklimatet blivit bättre sedan personangreppen blev fler?
De är inte de jag menar... Men nuförtiden kan allt klassas som personangrepp el kränkande beroende vad personen upplever..
Finns inga tydliga regler för de som sakt..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.