Hur andremannen inte ska placera sig

Vad är det som är så roligt? (Jag vet ingenting alls om klättring, förlåt min dumhet!) Linan sitter fel?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Säkring vid klättring uppåt

förutsätter att andremannen* bromsar repet som matas ut när förstemannen klättrar. Om förstemannen faller när han lagt en mellansäkring som repet löper igenom så blir det ett kraftigt drag i repet motsvarande upp till något ton (fångrycket). Om då andremannen inte matar ut repet uppåt så att kroppsvikten bromsar så kastas andremannen i repets rikning.

Vid flera replängder så sitter andremannen fast i så kallad standplatssäkring dvs han eller hon är fastbunden i klippan.

* Den som säkrar eller klättrar kan förstås vara kvinna också.

Thure

Re: Säkring vid klättring uppåt

thureb; sa:
förutsätter att andremannen* bromsar repet som matas ut när förstemannen klättrar. Om förstemannen faller när han lagt en mellansäkring som repet löper igenom så blir det ett kraftigt drag i repet motsvarande upp till något ton (fångrycket). Om då andremannen inte matar ut repet uppåt så att kroppsvikten bromsar så kastas andremannen i repets rikning.

Vid flera replängder så sitter andremannen fast i så kallad standplatssäkring dvs han eller hon är fastbunden i klippan.

* Den som säkrar eller klättrar kan förstås vara kvinna också.

Thure

Okej, jag fattar vad som är fel. =)

Men... Hur lägger man repet annars? Viker man det dubbelt nånstans så att den som klättrar liksom hänger i repets öggla och andremannen då kan hålla i repet uppifrån? Eller har man två rep?

Ursäkta mina dumma frågor, men jag vet ju ingenting om klättring alls!

Man står närmare klippan så draget kommer så mycket rakt uppifrån som möjligt, eller så sitter man fast i sina självsäkringar om man har klättrat upp en bit så man inte står kvar på marken.

Finns ju ett sätt till; förstemannen avstår från mellansäkringar, eller lägger den första så högt att vinkeln blir hyfsad ändå... ;-)
Inget att rekommendera förstås!

Av bildtexten att döma är det nog inte så det är tänkt på bilden heller.

Otroligt! Tänker inte människor? Och alla kommentarer gör ju bilden så bra. Är det förresten nån som känner till förkortningarna i kommentarerna? SCMA, USMC?

Ja, det var en härlig bild! Glöm inte att det ibland kan vara bra att sätta fast andreman även på marken, t.ex. om det är en liten tjej, så att hon inte flyger för högt...

Förkortningar

anod; sa:
Otroligt! Tänker inte människor? Och alla kommentarer gör ju bilden så bra. Är det förresten nån som känner till förkortningarna i kommentarerna? SCMA, USMC?

SCMA = Southern California Mountaineers Association

En klätterklubb som har förlöjligats en aning av bland andra John Long (författare av "How to Climb" och "Climbing Anchors") pga sinna inträdesregler.

USMC = United States Marine Corps

Grönklädda, slätrakade och beväpnade.

För övrigt så är detta en bra sida för den som undrar över (frammför allt engelska) förkortningar.

http://www.acronymfinder.com/

//Erik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips