Hundsovsäck ner till minus 30

url]

Har ännu inte vågat ge mig ut på vinterfjället med mina hundar då jag är rädd att de ska frysa ihjäl på natten i tältet.
Jag har skidat en hel del med dem och de tar minus 20 till 30 bra om de har overall.

De är typiska gatuhundar, benrangel med stora bröstkorgar. Den ena väger 13 och den andra 17.


Jag har en Jervensäck med isolering men är rädd för att det skulle bli för kallt ändå. Jag kan komplettera med både overall och täcke. Är det tillräckligt? Behöver jag skydda tassarna/benen i sovsäcken på något sätt?

Hur vet jag att de inte fryser ihjäl på natten i tältet?
 
Snön isolerar

Täcker du över dom och sovsäcken med snö så blir det ungefär 0-gradigt. Klarar dom normalt att vila i den temperaturen så torde det inte vara någon fara. Se till att det finns möjlighet att sticka upp huvudet och andas.

Troligen så känner dom nog på sig att det är dags att gå och gräva ner sig och du behöver nog inte göra nånting. Tar du in dom i tältet så blir det en annan femma, där kan det bli kallt. Då är en snöbivack att föredra.
 
Skulle inte våga lämna dem utanför tältet då jag inte har koll på dem. En av dem har en death wish och hamnar ofta i farliga situationer. När jag tog honom hade han ett felaktigt läkt brutet ben så hans självbevarelsedrift är nära noll.
 
Du märker ju om dom fryser- då skakar dom. Problemet är ju vad man skall göra åt det. Skakningarna tar mycket energi av hunden och det bästa är att låt dom hålla igång / vara i rörelse. Om du misstänker att det blir för kallt och att du inte kan göra en snöbivack så kanske det är bäst att lämna hundarna hemma om det är möjligt. (Snöbivacken gör det ju betydligt varmare för dig också.) Tråkigt är det naturligtvis när kompisarna inte får följa med.
 
Jag mailade Jerven och fick följande svar:
"In our bag it will be approx 30 degrees Celcius varmer than otuside temperature. This is if you use dog bag combined with the Primaloft insulation inner bag.

BR Jarle, Jerven "
 
Hej, jerven hundsovsäck använder jag till min hund sedan flera år sommar som vinter, då den är delbar med yttersäck och löst foder,,, köpte den från tindebergs,, kolla in deras hemsida, rekommenderas varmt
 
Har två hundar jag sovit med ute flertalet gånger kring -30. Använder oftast bara ett av försvarets patienttäcken. Tycker det fungerar bättre än en sovsäck.

Brer bara ut det, och kan sedan vika över täcket när hundarna lagt sig ner.
 
Har två hundar jag sovit med ute flertalet gånger kring -30. Använder oftast bara ett av försvarets patienttäcken. Tycker det fungerar bättre än en sovsäck.

Brer bara ut det, och kan sedan vika över täcket när hundarna lagt sig ner.

Har dina hundar tjock eller kort päls?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
statemachine Försök att bränna ner stakadammens vindskydd. Bo och sova 17
greendanger Kyla ner inne i tält i varmt väder Bo och sova 9
rJohansson Hur packa ner tält bäst? Bo och sova 22
peter1959 Knöla ner allt lätt.. Bo och sova 77
greendanger Tipps på sovsäck ner till -15 grader Bo och sova 13
Lischke Få ner sovsäcken i påsen. Bo och sova 16
caisar Kompakt sovsäck ner till nollan? Bo och sova 5
Elmfeldt Gräva ner tält Bo och sova 4
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
behedwin Vad tror ni om min nya upphängning till hängmattan? Bo och sova 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.