Hund med på tur i vinter.

Hej!
Jag ska upp på min första turskidåkning mellan Abisko och Keb i mars. Jag undrar om det är fullt möjligt att ta med sig hunden? Är det för djupt för honom så han sjunker ner? Eller trippar han på snön. Vi ska bo i stuga.

Tommy

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hunden kommer definitivt att få känna av snödjupet ungefär som du själv skulle få om du gick utan skidor eller fottrugor. I djup snö orkar hunden inte lång stund och då finns risk att du väljer väg efter snödjup, vilket kan bli fel i andra avseenden.

Den kommer givet att behöva skydd för tassarna, men det har du säkert räknat med.

Elin Engerström gick ju Skanderna med en jycke. Läs den reseberättelsen så finns säkert en del hundtips.

avslutad210712

Gäst
Åkte skidor i fjol under påsken på sträckan abisko - vistasstugan - nallo - vistasstugan - nikkaluokta. Delvis efter skoterspår men även utan skoterspår. Precis som hemma på våren på isen är det hårdblåst underlag så länge man håller sig där det är öppet. Åker man in i dvärgbjörkar och annat är det lite sämre med bärigheten. Den sträcka Ni skall åka gissar jag att det inte skall vara några problem med att han sjunker genom. Däremot kan det vara problem med att få tassarna att hålla. Har fortfarande inte råkat ut för att hunden har några problem i den vägen vare sig på sommaren eller vintern men bäst är att ta med sig tass-skydd ut-i-fall-att.

Jag har gått mycket med hund även ospårat (i och för sig polarhundar). Blir det för mjukt rekommenderas att ställa om dygnet och gå hypertidigt så det fortfarande kan finnas lite "skare" så hunden inte går genom för mycket.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips