Hund i naturreservat

Jag har i alla fall både koppel och sele
attachment.php

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.
Handen på hjärtat. Ja!

Och min tolkning av detta är att exempelvis en hare ska kunna sprätta upp ur sin lega en halvmeter framför den lösa hunden och den ska icke följa efter. Alternativt omedelbart kunna stoppas med kommando.

Handen på hjärtat.... ni som har lydiga hundar: Klarar ni och era hundar det?

Sen kan iofs en kopplad hund också knipa t ex en tjäderkyckling. Jag har själv varit i andra änden av ett sånt koppel. Och det var inte ett flexi.

Ja det klarer min også, helt garantert. Jeg gikk i vår en topptur, og pluttselig gikk vi på ei rype som hadde ei rype lagt reiret sitt akkurat i stien (50 cm fra). Kyllingene var så små at de ikke kunne annet enn hoppe ut av reiret, og rypa hadde selvsagt en skadet vinge tilsynelatende. Hunden var ikke det minste interessert i hverken rypa eller kyllingene, selv om han nesten snublet i dem.
Da vi gikk ned fra toppen tok vi en litt annen vei, og så bare i kikkert at rypa lå på reiret igjen og alt var OK.
Men tror dere at dette er nok til at jeg kan kløve med han i Padjelanta Nasjonalpark? Jeg er svært skeptisk.

Aktuellt

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival
Den 22-23 maj samlas friluftslivets aktörer på Djurgården i Stockholm, och bjuder på både kunskap och inspiration inför sommarens äventyr.

Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.