Hund i naturreservat

Jag har i alla fall både koppel och sele
attachment.php

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Handen på hjärtat. Ja!

Och min tolkning av detta är att exempelvis en hare ska kunna sprätta upp ur sin lega en halvmeter framför den lösa hunden och den ska icke följa efter. Alternativt omedelbart kunna stoppas med kommando.

Handen på hjärtat.... ni som har lydiga hundar: Klarar ni och era hundar det?

Sen kan iofs en kopplad hund också knipa t ex en tjäderkyckling. Jag har själv varit i andra änden av ett sånt koppel. Och det var inte ett flexi.

Ja det klarer min også, helt garantert. Jeg gikk i vår en topptur, og pluttselig gikk vi på ei rype som hadde ei rype lagt reiret sitt akkurat i stien (50 cm fra). Kyllingene var så små at de ikke kunne annet enn hoppe ut av reiret, og rypa hadde selvsagt en skadet vinge tilsynelatende. Hunden var ikke det minste interessert i hverken rypa eller kyllingene, selv om han nesten snublet i dem.
Da vi gikk ned fra toppen tok vi en litt annen vei, og så bare i kikkert at rypa lå på reiret igjen og alt var OK.
Men tror dere at dette er nok til at jeg kan kløve med han i Padjelanta Nasjonalpark? Jeg er svært skeptisk.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips