Hund i fjällen

avslutad210712

Gäst
Tänkte ta med mig hunden på en kortare fjällvandring i sommar för att se om han får komma med på längre turer senare i år eller nästa sommar men har några funderingar.

Klarar tältgolvet av hundklorna eller bör jag köpa cellplastunderlag så det täcker hela golvet?

Var finns det brynjeväskor att köpa så han kan bära en del av sin egen mat?

Är det någo annat speciellt man måste tänka på?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vad det gäller hundtassar och tältgolv så har jag aldrig varit med om att klorna förstört tält golvet, vare sig under sommar- eller vinterförhållanden. Jag brukar se till att klippa deras klor ganska nära inpå avfärd. Däremot så lyckdes den ena jycken i vintras med bedriften att göra ett litet hål i mygnätet på mitt HB Tarra, fast det var mindre än hålet som min polare lyckades göra när han skulle tända sin pipa efter kvällskaffet.

När det gäller "vardagsunderhållet" av fyrbentingen på tur så kan jag varmt rekomendera tass-salvan från Fyra Ess, den kan dubbla som myggmedel oxå :) Beroende på terrängen så kan också tass-sockor vara bra att ta med sig.

Klövjeväska är alldeles ypperligt för hunden att bära sin mat i. Kom bara ihåg att träna med klövjan innan turen, gäller i och för sig även om hunden inte bär något. Tyvärr så finns det, på samma sätt människor som åker till fjälls utan att tränat inför turen, de som tar med sig sina helt otränade (fysiskt alltså) hundar.

Rätt förberedd så tror jag nog att det går alldeles utmärkt att skippa den korta turen och gå direkt på en längre (nu gjorde jag atagandet att den korta är ca: 4 dar och den längre det dubbla).

Go hundtur!
/Jesper

avslutad210712

Gäst
polarhund; sa:
Rätt förberedd så tror jag nog att det går alldeles utmärkt att skippa den korta turen och gå direkt på en längre (nu gjorde jag atagandet att den korta är ca: 4 dar och den längre det dubbla).

/Jesper

Längden var i det närmaste rätt gissat. Den längre kan bli något längre. Varför jag tvekar är för att jag inte är säker på om han klarar av vad och broövergångar. Har dock sån tur att mina föräldrar är med på den kortare turen och om han inte klarar av "strapatserna" (kan testa i lugn och ro) kan jag skicka hem honom med dem. Om han klarar av det så är det stor chans att han får hänga med på den längre också. Eftersom vi åker bil upp är det inga problem heller med maten för det är bara att ta med sig så det räcker och lämna det i bilen och fylla på.

Är helt på det klara med att han (och vi) behöver tränas före men det kommer att bli rätt automatiskt eftersom vi är mycket ute i skogen även hemmavid och då får han hänga med.

Tack för tipsen om tass-skydden för det hade jag inte direkt tänkt på.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips