Hund i cykelvagn?

Hej!
Jag funderar över en sak. Min son son börjar bli för stor för cykelsitsen och det är inte så bra för hunden att springa långa sträckor på sommaren. Jag har lekt med tanken att stoppa bägge i en cykelvagn. Vad tror ni om detta, förutom att det kommer att se ganska lustigt (fånigt) ut? Hur mkt vikt klarar en vagn, märken och så vidare.

Tacksam för tips och kommentarer!

Mvh Tomas, Lukas och Nova

P.S Hund och son väger ca 45 kg tillsammans och kan nog hålla sams i en vagn.

Gränsfall

Cykelvagnar är ofta godkända för ca 45 kg. Bör kunna fungera bra om hunden sitter/ligger still.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Din fråga låter som den är av en ganska specifikt tekniskt natur och du gör nog bäst i att fråga tillverkarna direkt.

Den svagaste punkten är nog bromssytemt, att det klarar tyngden om och om igen samt att passagerarna inte kommer sitta helt still. Det är stor skillnad på surrad last och den du skall transportera.

Men det måste finnas cykelkärror för tyngrelaster, tänker mest på de som används för långcykling a la Göran Kropp och liknande. En kärra gjord för hundratalet kilo skulle nog kunna klara 45 kg om den inte rör på sig allt för mycket. Men som sagt fråga tillverkaren.

Har cyklat en hel del med min hund i cylelvagn.
Har en labrador som väger 30kg men fick fälla ned sitsen i vagnen, annars fick hon inte plats.
Om du har en stor hund blir det nog väl trångt.
Vikten är inga problem om du har en stabil mtb.
Har provat med en racer men hela ramen flexade...

//Henrik
ps. bra träning i uppförsbackarna...

Bromsa med tung cykelkärra

och justa fälgbromsar går rätt bra men kan vara knepigt om det är brant nedför samtigt som det svänger tvärt och eller om du har smala däck och det är löst grus.

Men jag antar att du skulle nyttja ekipaget på kända stråk.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips