Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hei. Vi tenkte å gå fra Hukjaurestugan til Tjaktastugan i påsken. Noen som har tidende om gode rutevalg? Og er det utsalg på de to hyttene - øl, vin, mat? Takk! Mvh, - PA
Vi gick i andra riktningen för ett par år sedan. Det var okomplicerat bortsett från att någon i gruppen behöver kunna orientera eftersom det är ont om hållpunkter ner mot Hukejaure. I nordlig riktning är det nog enklare, bara sikta mellan Alep och Lulip Muorahiscohkka. Vi hade fint väder. I dåligt väder tror jag orienteringen kan bli besvärlig i båda riktningar.
När det gäller beläggning på stugorna så går det att kolla på STF:s bokningssida tror jag, men man får ju alltid en plats.
Mat och dryck finns att köpa i Sälka och Allesjaure. butik-prislista-large-2025-svenska.pdf https://share.google/6hWEsVx2nOmcQhCqt De stugplatserna har också bastu.
Mkt skotertrafik i Hukejaureområdet men Tjätkastugan ligger i skoterförbudsområdet.
Ni kan eventuellt ha nytta av skoterspår väster om skoterförbudsområdet.
Tusen takk for svar til både Nils og Thure. Super-duper! Vet dere (eller noen andre) også svaret på dette: finnes det en rute fra Tjakta til Una Allakas som går "over fjellet", dvs. ikke følger scooter-leden, eller er det for bratt terreng til at det i det hele tatt er mulig å gå over der? Det ser unektelig _svært_ bratt ut. Samtidig finnes det jo noen ganger gamle tråkk/ruter på de merkeligste steder. Noen som vet? Også skjønner jeg at høydemeter/stigning må veies opp mot avstand - og at det utvilsomt er lettest å skli ned Alisvaggi, men jeg ville nå høre om det finnes et tråkk som er mere rett på. Takk for svar og mvh.
Allesvaggi och leden mot Unna Allakas är lättåkt. Vi genade lite från passpunkten västerut för att övernatta i Cunojáurehyttorna för ca 10 år sedan.
Antagligen går det också att åka mot Tjårvejaures nordspets och sedan mot nordväst för att komma in på leden mellan Gautelishyttan och Cáihnavággehyttan över sjöarna.
Jag har inte själv gått mellan Tjäktja och Unna Allakas rakt över fjället, men mötte några som gjort det för några år sedan och dom tyckte inte det var några svårigheter. När man studerar kartan (https://minkarta.lantmateriet.se/) verkar det som att det kräver kloka vägval, men det bör vara fullt möjligt.
Det ni kan göra är att fråga stugvärden och fatta beslutet på plats. Det kan ju även hänga på det aktuella snöläget.
Takk igjen for svar fra dere begge to, flotte greier! Da er det å fin-lese kart og evt. se an sneforholdene på stedet når den tid kommer. Er nok ikke aktuelt å gå mot Gautelis igjen etter Tjakta, da er scooter-leden ned Alesvaggi et bedre alternativ, slik jeg ser det. Men hadde vært artig hvis det gikk an å finne en god trasé over fjellet - i alle fall hvis været er fint. Takk igjen og glad påsk (når den kommer)!
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...