Höstvandring i Skåne!

Hejsan!
Hjälp mig nu med förslag på var vi kan gå. Vi bor i nordvästra Skåne och vill göra en dagstur ev. övernattning men på något sett komma tillbaka till samma ställe pga. bilen. Några mil kan vi väl köra men halva dagen får ju inte gå åt det !!!
Vi gillar härliga natur upplevelser året om, så gärna många och olika långa förslag.
Höst hälsningar från Birgit

Höst i Skåne

På min hemsida finns det några korta berättelser om höstvandringar i Skåne:

http://www.ess.slu.se/peterask/fri

Söderåsen är väl annars ett perfekt ställe om ni bor i nordväst. En fin runda är att gå Skåneleden från parkeringen nedanför Klöva hallar, upp längs kanten på ravinen hela vägen till den tar slut. Tillbaka går man nere i botten av ravinen, lite mer obanad terräng än Skåneleden. Detta kan bli en dagstur, eller en 2-dagarstur om man tar en extra sväng uppe på åsen.

Jag gick denna runda för några veckor sedan, och det var kanonfint!

Peter

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Man behöver ju inte gå i en cirkel, man kan ju också använda allmänna kommunikationer för att komma tillbaka. De skånska stränderna är ju fina. Helsingborg-Landskrona, lite väl tillrättalagt kanske men ändå fint. I princip kan man ju vandra runt hela skånes stränder och man kan alltid hitta fungerande kommunikationer. Kommunikationerna till Skåneleden är det bitvis sämre ställt med.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips