Höstdagjämning och Garmin

Hörde idag på Radio Stockholm att det är höstdagjämning idag. Kollade på min GPS, Garmin 76 MAP, att solen gick upp kl 6:29 och ner 18:51, i Stockholm. Alltså var solen upp 12 timmar och 22 minuter.
Undrar hur dom kommer fram till höstdagjämningen? Vilken plats räknas? Eller räknar Garmin fel?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
SMHI

Kunde inte låta bli, hämtat från SMHI:

Höstdagjämningen inträffar det ögonblick på hösten då jordaxeln är vinkelrät mot solen. Detta får till sin följd att dag och natt är lika långa.

2004 års höstdagjämning inträffar 22/9

kanotisten; sa:
Hörde idag på Radio Stockholm att det är höstdagjämning idag. Kollade på min GPS, Garmin 76 MAP, att solen gick upp kl 6:29 och ner 18:51, i Stockholm. Alltså var solen upp 12 timmar och 22 minuter.
Undrar hur dom kommer fram till höstdagjämningen? Vilken plats räknas? Eller räknar Garmin fel?

Det finns olika definitioner på solens upp- och nedgång.

1. Solskivans mitt passerar den geometriska horisonten. Med denna definition är det natt på halva jorden och dag på den andra halvan. Det är alltså med denna definition som dag och natt blir lika långa vid dagjämningarna.

2. Solskivans topp passerar den geometriska horisonten. Med denna definition blir det dag på en något större del av jorden och natt på en något mindre.

3. Solskivans topp blir synlig i horisonten. P.g.a. brytning i atmosfären ser man den trots att den geometriskt är under horisonten. Nu blir dagen ännu längre och natten kortare. Garmin tycks använda denna definition.

Sen är det så, att vi nuförtiden använder tidszoner. Eftersom tiden anses vara densamma inom zonen, slår den fel, gentemot soltiden, på upp till en halvtimme (tidszonerna är ju oftast, om än inte alltid, i hela timmar).
Solens upp- och nergång räknas i tidningarna osv efter tidszonens mitt (skulle jag åtminstone förmoda), men din GPS räknar efter den position där den faktiskt befinner sig. Detta kan förskjuta tiderna en hel del.

Jag vill dock minnas att jag har jämfört de tider som iQue kommer fram till gentemot Planetarium. De stämde överens. Men det kan ju vara så att Planetarium också använder solskivans ovankant som referens?
Det programmet kan i alla fall beräkna civil, nautisk och astronomisk skymning också, om nu någon är intresserad.

Anders

apersson850; sa:
Sen är det så, att vi nuförtiden använder tidszoner. Eftersom tiden anses vara densamma inom zonen, slår den fel, gentemot soltiden, på upp till en halvtimme (tidszonerna är ju oftast, om än inte alltid, i hela timmar).

Fast det ändrar ju inte dagens längd, bara förskjuter den.

apersson850; sa:
Solens upp- och nergång räknas i tidningarna osv efter tidszonens mitt (skulle jag åtminstone förmoda),
Anders

Jag skulle nog snarare tro att de anger solens upp- och nedgång på utgivningsorten.

Harald

Ska man tro programmet Planetarium, är höstdagjämningen den 25:e september. Dag 11:59, natt 12:01.
Det är nog den där kanten på solskivan som spökar.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips