Höst- & Vintersovsäck

Jag förstår att det här måste vara ett otroligt uttjatat ämne, men vid stora utgifter känns det alltid bra att rådfråga ändå, hoppas att ni har överseende :)

Precis som i http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51791 kommer jag att spendera en del tid i de Jämtländska fjällen i vinter, men även under höst och vår, och behöver införskaffa något bättre än sommarsäcken från stadium jag har frusit i hittils.

Min första fråga är, kommer jag att svettas som en gris och inte få en god natts sömn i en säck som har komforttemp på ~-16°C, eller bör jag köpa två säckar för höst respektive vinter? Att ventilera och ligga halvt utanför säcken kan ju inte vara speciellt bekvämt..

Har snokat en del på Naturkompaniet, och hittat en del kandidater:
Marmot Never Summer: Överkomligt pris (2,399:), och jag antar att vikten på 1.7kg är vad som är rimligt
Fjällräven Kamas M 20 är snordyr (3,499:), har ungefär samma temperaturer som marmotsäcken ovan, och vikten är densamma.
Marmot Sawtooth: Billigare (1,999:), lättare (1.3kg), men med lite högre komfort- och extremtemperaturer än Never Summer från samma märke..

Gör Marmot och Fjällräven generellt sett bra säckar, eller bör jag snoka på andra märken? Haglöfs?

Jag har en väldigt pressad budget, och säckar för över 4,000:- går bort helt.. Över 3,000:- så svider det, men går om jag inte behöver en säck för höst/vår också...

Har läst att en del kompletterar med sidenlakan i säcken, något som jag inte har någon erfarenhet av alls... Det känns som att man lätt skulle trassla in sig i det, och att det slutar med att allt ligger i en hög vid fötterna, eller är det en "säck i säcken"?

Värt att nämna är väl att jag vill hålla vikten nere så gott ekonomin tilllåter; jag är både liten och någorlunda klen , samt lever på studentekonomi...

Jag är mycket tacksam om någon vill komma med tips på vad som är bra att tänka på, om någon av säckarna ovan är kass/bra osv! Tack på förhand ;)
 
Den erfarenhet jag har är att Marmot gör bra säckar som håller vad dom lovar... Haglöfs gör i mitt tycke många bra prylar, men deras sovsäckar har bara gjort mig besviken, så när det är sovsäcksköpardags så tittar jag inte ens på deras säckar längre.

Marmot, skulle jag satsa på av de alternativ du nämner. Just nu använder jag (höst/vår/sommar) en Western Mountaneering ultralite säck, sambon har en Marmot Angel fire... och vi är båda supernöjda.

//T
 
Marmot sparkar rumpa med Haglöfs och Fjollräven när det gäller sovsäckar.

Britterna (Rab, PHD, Mountain Equipment) och amrisarna (Marmot, Western Mountaineering, Feathered Friends) har bra sovsäckar. Franska Valandré gör grymt fina säckar men de är dyra.

Budgetalternativ finns hos t.ex. Roberts eller Alpkit.
 
Ja, precis! Det är så jag har förstått det också; Haglöfs och Fjällräven gör bra ryggsäckar respektive jackor osv, men när det gäller sovsäckar kanske dom inte är det vassaste, men var osäker på hurvida Marmot är bra eller ej. Men nu vet jag vad ni tycker!

Men vad tror ni om det går att köra en vintersäck med komforttemperatur på -16,5°C i höstklimat? Kommer det att bli olidligt varmt, samt onödig vikt att kånka på?
 
Wm

Kika på Western Mountaineering Antelope.
http://www.getout.se/item.asp?katid=141&item=4184

Komforttemp -15 och väger blott 1105g i ligglängd 183 cm.
Jag har en Alpinelite av samma märke med samma ligglängd, och jag är 185 lång och jag kan sträcka ut fullt o lite till.
Blir svårt att hitta bättre säck kan jag lova, lätt, liten ihoppackad men inte gratis, dock inget som skulle få mig att avstå den i dina kläder.

Jag tycker det funkar fint att öppna upp och skicka ut en arm o ett ben när det är varmt utan att den "för varma" säcken sabbar sömnen.
Skulle inte köpt två säckar, anpassa kläder/liggunderlag istället.

Lycka till
 
Jag har bara bra saker att säga om Marmots dunsäckar!

Om du vill ha en riktigt prisvärd säck skulle jag satsa på Marmots Never Summer, tror värmen, vikten och komforten du får är rätt svårslagna för det priset.
 
Exakt i samma situation: jämtländska fjällen hela året och har bara en sommarsovsäck just nu. Jag lever också på studentekonomi så jag kommer bara att köpa en sovsäck för vinterbruk. Vad ska jag köpa?
Vad är det för skillnad på dam- och herrsäckar och märker man av den? Samma med längdskillnader, märker man att sovsäcken blir mindre (vikt, volym och hur mycket luft i man måste värma upp i säcken) om den är 15 cm kortare?

Har någon isf tipps på en sovsäck som passar?
 
Förutom att damsovsäckarna är kortare så har många damsäckar har mer isolering i fötterna och runt bålen. Vissa är lite smalare runt axlarna. Har du liten kroppsvolym så märker du ganska väl att säcken är mindre, speciellt vid kallare temperaturer.

Får du plats i en damsäck tycker jag absolut att du ska satsa på en.

Ett tips är Marmot Teton, damsäcken som motsvarar Never summer, med temperaturgränser, -8, -15 och -35. Vikt 1570g i stl regular. Kostar runt 2300 kr. Dun 600 cuin (US).

Normalt är säckar från Roberts i Polen ett hett tips men just nu när kronan står så lågt kanske du ska vänta lite med en sån. Fördelen med Roberts säckar är att du kan få dem i den storlek och dunkvalité du vill, skräddarsydd helt enkelt.

Säckar från Western Mountaineering är riktigt bra men du hittar ingen vintersäck från dem under 6000 kr. Inte det märket fattiga studenter tenderar att välja ;)
 
Ja, precis! Det är så jag har förstått det också; Haglöfs och Fjällräven gör bra ryggsäckar respektive jackor osv, men när det gäller sovsäckar kanske dom inte är det vassaste, men var osäker på hurvida Marmot är bra eller ej. Men nu vet jag vad ni tycker!

Men vad tror ni om det går att köra en vintersäck med komforttemperatur på -16,5°C i höstklimat? Kommer det att bli olidligt varmt, samt onödig vikt att kånka på?

Komfort på minus 16 låter lite lite i ren vinterkyla tycker jag. Och ganska varmt på hösten. Så kallad "extremtemp" är bara ren överlevnadstemperatur ocg inget att rekommendera annat än i en oplanerad nödsituation. Att ligga och huttra en hel natt är sällan kul...

Jag har en Westernmountaineering Antelope SDL som har just den komforttempen ca minus 16, och på en vårvintertur i april så duger den bra (har också en dunjacka som jag vid behov kan lägga över benen), men för turer i januari-mars så är den för kall (snackar nu "norrlandstemp dvs ca minus 25 minus 35). Tidiga påskturer brukar jag därför komplettera antelopen med en tunn syntetsäck som jag kan dra utanpå. PÅ en hösttur är den oftast för varm och får användas som täcke...det är mkt sällan jag har haft kallare än minus 10 på höst i fjällen, men det kan såklart inträffa.

Detr bästa alternativet är nog att ha en vintersäck som klarar ca minus 30, om du ska vara ute hela vintern. Själv gillar jag Westernmountaineering och de har en modell som heter Puma som klarar nordiska vintertemperaturer (ca minus 30). Väger runt 1,5 kilo. Med en säck i den klassen kan du klara dig under hösten, lägg den bara över dig som täcke, funkar utmärkt. Sen kryper du ner helt ngn gång i november när kylan sätter in :).

//Johan
 
Ja det lutar åt en Marmot just nu, men jag ska inte köpa någon förrän det blir kallt.
Marmots sovsäckar ser ju bara sååå sköna ut, jag längtar efter att få krypa ner i sådan när det är svinkallt utanför.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zartok Dometält för fjällen i höst/vinter Bo och sova 21
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
vexing Sovsäck för vår/höst Bo och sova 15
rJohansson Sovsäck för Höst, Sommar, Vår Bo och sova 22
username2 Plasma 0 eller Plasma 15 vår/sommar/höst Bo och sova 6
hnz Sovsäck + annat för sommar, tidig höst/sen vår Bo och sova 4
varg1 Sovsäck för sommarfjäll och Stockholms vår/höst Bo och sova 7
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Kicki.H Sovsäck i höst Bo och sova 12
Gohan Yttertyg för höst/vår sovsäck Bo och sova 3
johan5588 Sovsäcksval...Vår/Höst ? :) Bo och sova 9
KikiLife Vintersovsäck Bo och sova 4
vandrafjäll Galet loppisfynd av min fru 🙂 Stor vintersovsäck med dunfyllning Bo och sova 20
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
triptrapp Vintersovsäck Marmot CWM MemBrain team Bo och sova 8
Tundraman För varm vintersovsäck Bo och sova 6
Peter. Notstrand Vintersovsäck Bo och sova 1
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
moamarschall vintersovsäck Bo och sova 7
wickwire Vintersovsäck större Bo och sova 6
Stenistöveln Vintersovsäck från Noname kinabutik? Bo och sova 16
dmchris Billig vintersovsäck? Bo och sova 32
hannulan Temperatur vintersovsäck Bo och sova 24
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
afuecker Vintersovsäck Bo och sova 4
Lite Vintersovsäck Bo och sova 41
styrbjörn vintersovsäck Bo och sova 15
afro ny vintersovsäck Bo och sova 4
Marris Tips på vintersovsäck? Bo och sova 1
Lystorp Vintersovsäck Bo och sova 9
joask202 Vintersovsäck för knattar? Bo och sova 5
Vintersovsäck=-12grader Bo och sova 37

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...