Höjdrädd?

Hej!

Jag gör lite research och undrar om någon av er som klättrar har skräck för höjder?
Tack!

Hälsningar
Therese
 
Skräck...

Hej,
Tror ingen som klättrar har SKRÄCK för höjder, då väljer man nog en annan syssla. Däremot har nog de flesta en inbyggd rädsla för att tappa greppet och falla och därmed kanske skada sig mot berget. Det spelar mindre roll om man då är 10 eller 100 meter upp på berget. Denna rädsla är ju en del av sportens tjusning, kanske inte rädslan men förmågan att övervinna denna och fortsätta sin klättring på ett kontrollerat sätt.

Johnny
 
håller med

Någon skräck har jag inte men en jäkla respekt för höjder.. Detta är något som kommer mer för varje år som går, det yttrar sig mest i att jag är nogrannare med säkerheten än tidigare. För 15år sedan så kunde jag utan att blinka klättra utan några säkerhetsanordningar överhuvudtaget, detta skulle jag inte "våga" idag.

Jag vet inte om det är överlevnadsinstinkten eller vettet som ökar med åren.. Det är klart att man när man klättrar kan känna ren skär skräck, tex. vid ett oförväntat fall eller dylikt.. Det är väl en av sakerna som lockar, den rena adrenalinrushen!!
 
Jorå!
Jag blir paralyserad av skräck inför branta stup. Det är ett problem både vid klättring och skidåkning...
 
Hej!

Tack för era svar!

Jag har gjort ett inlägg under "klättring", gå gärna dit och läs.

Vänliga hälsningar
Therése Landström
 
rädd?

Inte är några klättrare höjdrädda. VAd är det för någonting egentligen? Betyder det att man har en manisk skräck för höjder eller bara att man är rädd för att störta ner för stupet...för det vill inga klättrare, i såfall är alla klättrare höjdrädda.

Klättring är inte golf. Det finns risker i klättringen som alla klättrare är medvetna om. Men det är nog riskerna som driver folk att som någon så vist uttryckt det: "..på det svåraste och jobbigaste sättet ta den bersvärligaste vägen uppför ett berg bara för att komma ner igen".

Ingen spänning ingen klättring.....(håll i inte ramla)...

Anders
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.