Höjdmätning med GPS och på andra sätt?

Har en Etrex Legend, dvs utan annan höjdmätare än mha GPS-funktionen. Enligt min erfarenhet så är nogrannheten i höjd nästan lika bra som den horisontella vid kontakt med få satelliter och lika bra om man har kontakt med många satelliter. Sen känns det ju psykologiskt mer fel när GPS:en anger att man är 7 meter under havsytan än 7 meter snett på land som de flesta ändå inte märker alls. Har också en känsla av höjden uppdateras långsammare än förflyttning horisontellt, kan det bero på prioriteringar av algoritmerna i GPS:en?

Men enligt LP:s guidebok för Nepal visar en höjdmätare som mäter lufttryck ca 650 höjdmeter för lågt på 5000 meters höjd pga av det på dagarna är drygt 30 grader varmare än enligt CINA-specarna (avsett för flyg). (Skall tydligen gå att räkna ut om du mäter temperaturen och kompenserar för detta).

Sen varierar ju luftrycket rätt mycket pga väderförändringar, det måste ju också påverka rätt mkt?

Vad ska man då med en barometrisk höjdmätare till som jag iof har noll erfarenhet av. Är det för att få en bättre relativ höjdmätning eller att kunna mäta höjden i tät skog och i hissar?

Eller finns det andra sätt än mha GPS och lufttrycksförändringar att mäta höjd på?

Temperaturkompensering

Alla vettiga handburna höjdmätare har temperaturkompensering. GPS är generellt sämre på höjden än på lat och long. GPSen kräver mer ström än en barometer.

Jag har 10 års erfarenhet av höjdmätarklockor och bara några dagars GPS erfarenhet. GPSen (Garmin Legend visar relativt ofta fel på 10-talet meter vid havsytan här i Halland där jag befinner mig nu jag vet inte vad det beror på. Felet varierar en hel del.

Fördelen med GPSen är förstås att man är oberoende av vädrets förändringar av lufttrycket vid höjdbestämningar.

Jag tror att det fortfarande finns behov av bägge systemen.
Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Barometerformeln

Magnus11; sa:
Sen varierar ju luftrycket rätt mycket pga väderförändringar, det måste ju också påverka rätt mkt?

Mäter man höjden med hjälp av luftrycket så är man tvungen att använda sig av barometerformeln: p=p0exp(-μ*g*h/k*T) där p0 är referenstrycket vid havsytan (eller någon annan lämplig referensyta) och följdaktligen så är då h=0. Alltså påverkar inte vandrande hög/lågtrycksområden den uppmätta höjden (i teorin) eftersom den enda referensen är aktuellt lufttryck vid referensytan. Sen så tillkommer ju problemet att veta vad aktuellt lufttryck vid havsytan är. Hur dom löst det i dom barometriska höjdmätarna kan man ju undra. Inom flyget använs just barometerhöjdmätare och där har man lufttrycket 1013 hPa inställt som referenstryck om man ligger på lite höjd, 1013 hPa är lufttycket vid havsytan i "standard atmosfären" dvs det genomsnittliga lufttrycket vid havsytan.
Skulle tro att dom elektroniska barometerhöjdmätarna som inte mäter tempratur använder sig av relationen mellan höjd och tempratur (tempraturen minskar med 6,5 grader C per 1000m upp till 10km)och utgår ifrån en standard temratur på 15 grader C. Befinner man då sig någonstans där förhållandena är annorlunda så blir det ju lite fel...

/Jesper

Innom flyget används två uttryck, dels för aktuellt lufttryck på använd flygplats och dels trycket vid havsytan. Högt upp är det 1013 som gäller.

Att en GPS visar fel vid havsytan beror på flera omständigheter, dels så är det svårare att triangulera när man inte kan nyttja satelliter under horisonten och dels skiljer sig geoidens medelhavsyta ofta från dn lokala.
Normalt så är höjdfelet >1,5x horisontalfelet.

Magnus11; sa:
Vad ska man då med en barometrisk höjdmätare till som jag iof har noll erfarenhet av. Är det för att få en bättre relativ höjdmätning eller att kunna mäta höjden i tät skog och i hissar?

Jag tycker att den kombination av teknikerna, som finns implementerad i exempelvis Garmins Vista, fungerar bäst. Sätter man den i autokalibrering, justeras den barometriska höjdmätaren automatiskt med hjälp av GPS-höjden. På så sätt kommer man runt långsamma höjdvariationer på grund av väderförändringar. Samtidigt verkar den barometriska höjdmätningen, vars resultat är det som visas för användaren, som en dämpande faktor på de skutt som ibland förekommer på GPS-höjden. Dessa verkar speciellt ofta förekomma vid transitioner mellan 2D- och 3D-positionering (inte helt oväntat), eller när en satellit försvinner under horisonten.

Sammantaget hindrar det inte att höjden är ett antal meter fel då och då, men överlag tror jag att det ger ett bättre resultat.

Sedan är det väl vanligtvis så, att ett fel på 10 meter på tvären kan vara mer besvärande, om man nu behöver positionera väldigt noggrannt, än ett lika stort fel på höjden. Vertikalt sett får man ju vanligtvis ändå vara så vänlig att stå på jorden, medan det är lätt att vimsa omkring på densamma. Om man nu ska uppsöka en viss position, alltså. De enda gånger jag har funnit höjdangivelsen vara till någon nytta för att hitta en position, är i situationer i stil med när man står på en hög bro. Är det uppe på bron, eller 25 meter längre ner, under bron?

Anders

En, två, två?

gundj; sa:
Innom flyget används två uttryck, dels för aktuellt lufttryck på använd flygplats och dels trycket vid havsytan. Högt upp är det 1013 som gäller.

Ska man vara petig så är det faktiskt tre olika uttryck. QFE, QNH och lufttrycket vid havsytan ISA ;)

/Jesper

Re: En, två, två?

polarhund; sa:
gundj; sa:

Ska man vara petig så är det faktiskt tre olika uttryck. QFE, QNH och lufttrycket vid havsytan ISA ;)

/Jesper
Trodde jag skrev tre, men jag kan ju ha räknat fel.
Tyckte inte det var viktigt med förkortningarna i detta forumet :)
Kom just att tänka på att ISA kan ju extrapoleras från MSL o +15 till valfrihöjd o temp, om man nu behöver kompensera sin höjdmätare.

Re: Re: En, två, två?

gundj; sa:
Kom just att tänka på att ISA kan ju extrapoleras från MSL o +15 till valfrihöjd o temp, om man nu behöver kompensera sin höjdmätare.

Precis! Visserligen så avtar trycket exponentielt med höjden men upp till en 5000 meter så kan man ju höfta till med en tryckminskning på 10hPa per 100 meter.

/Jesper

eTrex Legend på Kebnekaise

Kom ner från syndtoppen på Kebnekaise i förrgår. Min eTrex Legend angav i början höjden till mellan 2105-2112m, för att sedan stabiliseras vid 2110-2111m. Mycket bra resultat tycker jag, för övrigt tycker jag det var ganska häftigt att gå upp för berget och hela tiden se höjden och räkna ut hur långt det var kvar.

PS. Bilder från Kebnekaise:

http://www.niczko.com/gallery/
[Ändrat av gpsking 2003-08-11 kl 13:21]

Bra mottagning

Å andra sidan lär det väl inte vara så mycket som skymmer sikten, och därmed mottagningen, när man väl har kravlat upp på toppen!

Anders

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips