Höjd på långfärdsskridskor?

Gjorde en observation i butiken i helgen. Tänkte slå till på ett helt nytt paket med Alpina BC pjäxor och skridskor. Men när det kom till valet av skridsko, så valde jag till slut mellan Zandstra Blade och Lundhags Delta. Ganska lika, men Zandstra-skridskon var markant hägre än Lundhags!? Mätte inte, men så här i efterhand tror jag nog att det rörde sig om 10mm. Jag tycker det i sammanhanget är rätt så mycket, så jag kände att jag var tvungen att ta reda på mer innan jag slår till. Vad innebär höjdskillnaden?!

Följande för och nackdelar kan man alla sätta frågetecken bakom. Är det så här?

En högre skridsko:
+ Bättre utsikt
+ Man kan luta mer i kurvorna
+ Klarar mer "skräp" ovanpå isen, d.v.s. snö och styrande överis
- Mer stål = dyrare
- Vingligare
- Sämre kontakt med isen

En lägre skridsko
+ Bättre kontakt med isen
+ Stabilare
+ Mindre stål = billigare
- Klarar mindre "skräp" ovanpå isen, d.v.s. snö och styrande överis
- Man kan luta mindre i kurvorna
- Sämre utsikt

Observera att viss humor i ovanstående. ;-) Men annars, vad anser ni?

/Tomas

Det lät väl som rätt rimliga antaganden. Tänk på att om du har breda pjäxor och en låg skridsko så finns det ju risk att du inte kan luta så mycket i skären utan att pjäxan tar i - men det är nog bara om pjäxan är väldigt bred och skridskon är väldigt låg.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag åkte många år med bara 30mm höga, ingen större problem, sista fem vintrar med 35mm, låga är lättare(=snabbare)!

En bra sammanfattning av skillnaden mellan höga /låga skridskor
Som ett komplement kan man tänka på att "mer stål = högre vikt", vilket räknat över en hel dag kan bli ganska kännbart.

Ingen större fördel

med högre långfärdsskridskor än medelhöjden.

Att man kan luta skridsko och pjäxa mycket är en fördel om man är duktig åkare men det är som påpekats snarare pjäxa och/eller bindning som kan skrapa i än plattan på skridskon. Genom att ställa in skenan i sidled nära insidan av foten kan man åstadkomma samma fördel som en högre skridsko.

På hastighetsskridskor och framför allt shorttrackskridskor är det en ytterligare fördel med höga skridskor i kurvor.

Viktskillnaden på högre skridskor kan vara avsevärd men beror också mycket på skenbredd profiltyp etc.

Thure

Tror...

...att i det aktuella fallet nog är mer stål i den lägre skridskon och att den är aningen tyngre. Detta beroende på att på stålskenan inte går lika högt upp i T-profilen i Zandstra Track; högre=mer aluminium än stål. Kan dock inte de aktuella vikterna så kan ha fel.

I dåligt före gör skillnad i höjden även tydlig skillnad för åkningen men det är nog viktigare med möjlighet att sidojustera bindningen och att optimera vikten.

Ytterligare ett plus för höga skridskor är att man kan köra med ett större segel eller en större vinge. Har sett de som kört med riktigt höga (10cm+).

vatten och snö...

Höjd är en fördel vid vattenplaning...

Då man långt ifrån alltid åker på torr fin nylagd is (skrinnarens "pudersnö") så vill jag inte ha för låga skridskor. DÅ man åker med vatten eller snö på isen och när isen är ojämn föredrar jag ett par med inte alltför låg skenhöjd.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips