Höftböjarmuskeln och vandring

Är hyfsat aktiv har tränat Mtb 5h/v 2-3ggr o gym (mest rygg o vore) i många år men varje gång jag går med ryggsäck 15-20kg mer än 1dag får jag verk i en punkt mitt på höften.
Kan det vara för svag höftböjarmuskel?
Ivf är jag inbokad på att gå 8dagar med tung packning om en månad
Hur kan man komma till rätta med problemet?
Har 90l gnaur säck som är rätt inställd
 
Hej

Svårt att veta utan undersökning men kan det vara trokanterit/trokanterbursit?
1659972708005.png

Man har en slemsäck på lårbenet för att skydda senorna mot nötning som uppkommer vid överbelastning/monotona rörelser som löpning/cykling/gång. Den kan bli inflammerad och gör då riktigt ont. Sen kan ju själva senfästet bli överbelastat/inflammerat. Här kan du läsa mer trokanterit där man även ger exempel på fysioterapiövningar. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Jag hade tidigare ett liknande (samma?) problem. Det uppkom efter en period med problem med hälsenan. Jag hade då omedvetet börjat gå utan att kicka/skjuta ifrån med tårna/ främre delen av foten, så hela arbetet med att föra fram benen hamnade på höftböjaren. När jag insåg det och började gå mer normalt så försvann också höftböjarproblemet.
 
Är hyfsat aktiv har tränat Mtb 5h/v 2-3ggr o gym (mest rygg o vore) i många år men varje gång jag går med ryggsäck 15-20kg mer än 1dag får jag verk i en punkt mitt på höften.
Kan det vara för svag höftböjarmuskel?
Ivf är jag inbokad på att gå 8dagar med tung packning om en månad
Hur kan man komma till rätta med problemet?
Har 90l gnaur säck som är rätt inställd
Är du över 40 åå be din läkare att röntga höftlederna.
 
Förutom ovan föreslagna muskulära eller ledrelaterade besvär (som kanske inte förväntas vara så ensidigt relaterade till ryggsäcksbruk) så kan det vara en nerv kanske. Det går hudgrenar från buken över bäckenkammen ned mot låret. Den mest omtalade är nerven Cutaneus Femoralis Lateralis som inte är helt ovanlig att den ger besvär (kan nog Googlas på den), t ex vid fetma då buken "trycker" mot bäckenkammen och nerven kommer i kläm. Höftbälte på bäckenkammen kan förmodligen ge samma irritation, och skulle väl stämma med din beskrivning (om du bär med bälte på bäckenet). Förutom smärtan, så går nerven vidare ned över höften till lårets utsida och kan också ge nedsatt känsel där om den irriteras (det kan finnas parallella nervgrenar med liknande förlopp så det är inte exakt och precist i lokalisation).

Någon annan lämplig åtgärd än att undvika att irritera och trycka nerven mot bäckenkammen är nog knappast rimligt om det bara är vid tung packning du har besvär. Kanske kan du pröva att bära med belastningen på annan kroppsdel/anpassa trycket så att bäckenet avlastas (om du tycker att det kan stämma med din upplevelse av besväret).
Testa en annan ryggsäck med annan lokalisation på bälte för att se om det fungerar bättre?
Om man upprepar irritationen om och om igen så riskerar den nog att bli svårare att bli av med, och nerven ännu mer lättirriterad, så avlasta med en gång nu om möjligt.
Tyvärr är det knappast snabbare att åtgärda om det är någon av de andra föreslagna orsakerna heller, snarare ännu svårare att undvika belastningen och besvären om det inte är så direkt orsakat som av höftbältet.

Din läkare eller fysioterapeut kan kanske hjälpa till med diagnostiken.
 
Är hyfsat aktiv har tränat Mtb 5h/v 2-3ggr o gym (mest rygg o vore) i många år men varje gång jag går med ryggsäck 15-20kg mer än 1dag får jag verk i en punkt mitt på höften.
Kan det vara för svag höftböjarmuskel?
Ivf är jag inbokad på att gå 8dagar med tung packning om en månad
Hur kan man komma till rätta med problemet?
Har 90l gnaur säck som är rätt inställd

Jag har gått i fjällen mycket, och brukat träna med ryggsäck inför kommande vandringar. Så mitt tips är att du så snart som möjligt börjar träna att vandra med ryggsäck. Jag har tomma vattenflaskor som jag fyller med vatten, alltså PET-flaskor. Brukar börja på 10 kg, sedan lägga i fler flaskor så att vikten är något över den slutliga vikten på ryggsäcken. Under vecka 30 vägde min ryggsäck 18 kg och jag tränade med 18 kg också. Det gick utmärkt och jag var inte trätt efter en dags vandring och hade inte heller ont någonstans, vilket kan hända ibland.
Så, tipset är att träna och belasta innan vandringen. Kör så ofta du vill, men se till att du får återhämtning mellan träningstillfällena. Jag tränar mycket, så jag kunde direkt träna med 18 kg och gå 9,5 km...varje kväll i en vecka typ...men det rekommenderar jag ingen otränad.
Bra om du kan få 3 v träning, börja "lätt och lugnt". Kroppen gillar belastning, men inte allt på en gång, så trappa upp det lagom fort.
 
Diagnosen är rätt oklar. Jag håller med om att svag höftböjare är en osannolik förklaring. Kan du göra en bild på var du har dina besvär?

En fysioterapeut skulle kunna hjälpa dig med diagnos och träningsprogram.

Thure
 
Jag blir lite förvirrad när ni pratar om ”höftböjarmuskeln”. De muskler som böjer i höften är ilopsoas (mfl) och fäster på lårbenets insida, se nedan
6BCE2589-828D-432F-9DD3-622F14456471.jpeg

Rumpans muskler sträcker i höften och fäster på lårbenets utsida, se bilden i mitttidigare inlägg.

Eller har jag missförstått var smärtan sitter och vilka muskler ni pratar om…?
 
Otydligheten gäller flera saker:
Smärta som värk har ofta ospecifik lokalisation (och "mitt på höften" är inte så precist heller), men om det är en tydlig punkt när tung ryggsäck belastar (men inte annars) är det troligaste inte ett "muskulärt problem" i mina öron.

TS frågar OM det kan vara svag höftböjare, påstår inte att han vet. Svaghet i sig är inte smärtsamt men om man då måste kompensera eller får belastningen på "fel ställe" så kan det förstås bidra (dålig statisk uthållighet är mycket mer besvärande). Ovanligt vad jag vet att man får svaga höftböjare, snarare för starka och strama (som t ex hockeyspelare) så att det är andra sidan som inte orkar balansera krafterna. Balans mellan fram och baksida av kroppen är viktig så visst kan det vara en obalans muskulärt som accentueras av att bära tungt på ryggen, men vilken sida som är svag/stark kan nog en fysioterapeut kolla bättre på i så fall. Inte lätt att avgöra över textmeddelanden med nuvarande detaljnivå.
 
Jag blir lite förvirrad när ni pratar om ”höftböjarmuskeln”. De muskler som böjer i höften är ilopsoas (mfl) och fäster på lårbenets insida, se nedan
Visa bilaga 39725
Rumpans muskler sträcker i höften och fäster på lårbenets utsida, se bilden i mitttidigare inlägg.

Eller har jag missförstått var smärtan sitter och vilka muskler ni pratar om…?

Jag har läst första inlägget och svaren och funderat några dagar.

Jag har snarlika problem, det känns som ena höften är "osmord" liksom. En svag men molande smärta, som kom efter 2 långa dagar i bil (både som passagerare och förare sitter jag ju i en statisk position länge), och hyfsat tuffa vandringar (flera dagar med 15-22 km över ganska många timmar i brant terräng både uppför och nerför (Val Gardena i Dolomiterna), men ganska lätt dagspackning). Det onda sitter liksom "i köttet" och "i gångjärnet" i höften, väldigt nära där pilarna pekar i Karolinas bild.
Lite vila några dagar, bara vanlig löpning och promenader på flacken, "gnisslet" försvann.
Mer tid i bil, och nu senast fjällvandringspackning för övernattning i tält i Härjedalsfjällen, "gnisslet" började komma tillbaka.

Jag springer typ 2-2,5 mil per vecka, kör enklare styrkegympa 2 ggr/vecka och en kvart rörlighet/stretch varje dag, men känner ändå någon typ av svaghet i höften som jag borde ta tag i att förbättra. Antar att musslan och såna övningar borde göra nytta ganska snabbt?
 
Jag har gått i fjällen mycket, och brukat träna med ryggsäck inför kommande vandringar. Så mitt tips är att du så snart som möjligt börjar träna att vandra med ryggsäck. Jag har tomma vattenflaskor som jag fyller med vatten, alltså PET-flaskor. Brukar börja på 10 kg, sedan lägga i fler flaskor så att vikten är något över den slutliga vikten på ryggsäcken. Under vecka 30 vägde min ryggsäck 18 kg och jag tränade med 18 kg också. Det gick utmärkt och jag var inte trätt efter en dags vandring och hade inte heller ont någonstans, vilket kan hända ibland.
Så, tipset är att träna och belasta innan vandringen. Kör så ofta du vill, men se till att du får återhämtning mellan träningstillfällena. Jag tränar mycket, så jag kunde direkt träna med 18 kg och gå 9,5 km...varje kväll i en vecka typ...men det rekommenderar jag ingen otränad.
Bra om du kan få 3 v träning, börja "lätt och lugnt". Kroppen gillar belastning, men inte allt på en gång, så trappa upp det lagom fort.
Precis vad jag prövat 1v nu. Första ”vandringen” gjorde höften lite ont. Körde styrketräning för core o höft dagen efter o idag 15km med samma rygga 16kg. Utan problem.
Vila tills lördag
 
Du cyklar för mycket och går för lite för vad du tänker göra och så får du ont? Hur lång uppbyggnadstråning har du för vandringen?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.