Bra vid faktor-2 fall
Det finns ytterligare en fördel med HMS som ej omtalas i de andra inläggen. Säkrar man en försteman där det finns risk för faktor-2 fall (alltså på långturer), så kan det kanske vara säkrare att använda HMS. Detta eftersom reflexen är att föra bromshanden neråt och bakåt vid fall, i denna position låser ju stitch-modeller bäst när draget kommer upp som vid fall i säkringar. HMS däremot låser ju bäst om bromsrepet ligger "parallellt" med det aktiva repet, dvs om bromshanden förs uppåt vid fall i säkring.
Vid faktor-2 fall (fall förbi standplats), kommer ju draget nerifrån. Stitch-modeller låser alltså sämre då, medan HMS låser t.o.m. bättre än vid ett "normalt" fall, i varje fall om man som vanligt för bromshanden neråt och bakåt. I varje fall så låser HMS inte dåligt beroende på hur man håller repet, huvudsaken är att man håller det.
Nåväl, detta var väl lite mer information än någon behövde, men det kan vara bra att veta. Det bästa är väl att undvika faktor-2 fall helt och hållet, det ska göra ont har jag hört.
/ Daniel