Hjälp! Var vandrar vi vecka 23?

Hej! Hade planerat att vandra I Jämtlandsfjällen nästa vecka (Storulvån, mot Sylarna och tillbaka). Har nu förstått att där ännu ligger en hel del snö, är väldigt blött och kallt, så det blir till att lägga om turen... Har någon några tips? Hur är det att vandra i Funäsdalsfjällen så här års? Grövelsjöfjällen? Vi har tänkt vandra 5-7 dagar ungefär. Tack på förhand!

Var ute i Oviksfjällen för 2 veckor sedan, typ ingen snö alls kvar där.

Kan tänka mig att det är ganska lite snö kvar i Lunndörrsfjällen också.

mvh

Jimmy

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mailade precis ljungdalens turistinfo. De svarade såhär.

Hej!

Jag tror inte att det kommer att vara någon fara med vattenståndet när du kommer upp. Eftersom vi har haft mycket lite snö i vinter så har det inte varit någon riktig vårflod. Jag skulle tro att man kan ta sig fram ganska obehindrat i fjällen även om det naturligtvis kan ligga kvar snö på en del ställen.

Jag åker upp 5:e Juni.

Har ni någon annan info om Helags, Sylarna?

// Emanuel

Pratade precis med turistinfot i Storulvån. Tjejen där trodde inte heller att det ska vara några problem att ta sig fram - visst kan det ligga en del snö i svackorna, och det ligger snö på toppen av Sylarna. Således kan det vara svårt att göra toppbestigningar om man vill det. Men att vandra och tälta ska inte vara några problem.

Kom idag precis hem från Funäsdalsfjällen...

Var på västsidan av Sylarna i onsdags (26/5) åkte in mot Nerdalshytta i Norge och på själva berget ligger det en hel del snö, men runt omkring är det dock inga problem att ta sig fram. Men visst är det en aning fuktigt. Det verkar som om snötäcket börjar runt 1500m. På 1100-1300 så ligger det snöfält här och där. Och där är marken inte så fuktigt. På turistbyrån i Ljungdalen sa de mycket riktigt att snön gått bort tidigt och att de haft lite snö. I Tänndalen sa de att våren är 3veckor tidigare i år än normalt...

Helags såg jag från Flatruet och där ligger också mycket snö, men svårt att avgöra närmare hur det ser ut på så långt håll.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips