Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!?

Jag ser inte vad som är så lockande med tarps? Det blir dyrare och tyngre, eller är jag helt fel ute?

Ja, det tenderar att bli det. Fördelen med en tarp är ju flexibiliteten, men jag tycker sällan den uppväger de andra nackdelarna (öppenheten för insekter och vikten).

Visst kan ett minimalt tält ibland kännas trångt, men det handlar ju i längden mest om var man tillbringar mest tid: Att vara (aktiv) i sitt skydd eller bära på sitt skydd.

När man sover spelar det ju t.ex. sällan nån roll att det är lågt i tak, och när man bär på tältet är ju takhöjden helt irrelevant (då är det vikten som spelar roll). Så det är de där timmarna på morgonen när man klär på sig och äter frukost och på kvällen när man lagar mat och ska gå och lägga sig.

När vi är ute med scouterna så använder jag nästan uteslutande ett litet blått "2-manna" ryggåstält köpt på Obs! för en massa år sen för 99 spänn. (Jag föredrar att ha mitt eget tält med mig istället för att trängas med scouterna i deras vindskydd, delvis handlar det om att jag velat vara "självständig" och ha med mig allt jag behöver själv.)

Jag har bytt ut stålstängerna mot VP-rör, sytt in en extra ventil och satt en torklina i taket. Det är precis lagom för mig och min packning, visst kan det vara lite besvärligt att klä av och på sig på grund av takhöjden, men det är myggsäkert, skyddar mot regn, markfukt och vind.

Det går dock inte att laga mat inne i det, men jag har inte hittat nån annat tält som jag känt är prisvärt och har vettig vikt. Mitt tält väger ungefär 1 kg inklusive stänger och pinnar, så jag vill inte gärna ha nåt tyngre än 1,5 kg, och sen vill jag ju helst inte betala över 2000 för det.
 
På kalla/myggfria delen av året sover jag helst under tarp när jag befinner mig i de sörmländska skogarna. Rymligt och nära naturen!
Jag sover i samma goretex-bivy som flera tipsat om i tråden. Sovsäck beroende på temperatur (har två att välja på). Under har jag två liggunderlag - ett tunnt (jysk) och ett tjockare - antingen expedition downmat eller ett ridgerest - även detta valt efter temperatur.
Biltema-pressenning underst om det är väldigt blött.

På fjället och på våren och. sommaren använder jag däremot tält.

Nästa år ska jag testa att ha ett myggnät under tarpen för att kunna skippa tältet även på sommaren.


Sent from my F8131 using Tapatalk
 
1000 gram

Jag kom att tänka på det här lågpristältet. Fortfarande lite dyrare än vad du har tänkt dig men inte mycket. Kändes som att det skulle passa dig perfekt!

Lite låg sitthöjd men man får vänja sig vid att byta om och laga mat liggande. Det är inte så farligt.

Och vikten är ju guld med en totalvikt på 1 kg.

http://www.bikester.se/471096.html
 
Vi bor i ett grönt land där nederbörd är en del av turen.
Gång på gån visas opraktiska lösningar upp som toppen, troligtvis av skribenter som inte brukat dem i fält.

En tarp som ger en torr yta och ett mindre tält som ger en myggfri nattsömn och tillräcklig innerhöjd för att kunna klä på sig är ett minimum.

Under många år av mina utenätter sov jag i ett puptent som man fick åla in och ut, Ponchon fick vara tarp framför och det var min oftast torra yta under tak.

När vi blev fler skaffade jag ett ryggåstält 3 med yttertak som gick ner i backen.
Dess nackdel var 3,6kg. Men fortfarande är yttertaket en tät stor tarp.

Min senaste tarp är 4,3 x 3,5 lyxit stor solo men ack så skön när man blir 3-4.

Fortfarande gör en mindre tarp oftast tjänst utanför mitt solotält och handlar man på outlet och begagnat har i varje fall aldrig jag behövt spara speciellt länge för att kunna billighandla vad jag riktat in mig på. Det är enklare att pruta när man har kontanterna i handen gäller här som i långtbortistan.

Vikten ja den sammanlagda är som ett litet en eller tvåpersoners tält men ytterutrymmet är bättre.

Värderingar över andras ekonomi behöver man inte lägga in i inläggen här på Utsidan och ändå förekommer det. Här delar vi erfarenhet och dragna slutsatser och somliga bidrar glatt med sina turupplevelser. Härligt.

go tur.
 
Tror jag ska testa tarp ändå. Blir en sån här till att börja med, billig, den kanske bara håller en säsong men då har jag i alla fall kunnat testa, och funkar det bra kan jag köpa en "riktig" tarp.
http://www.ebay.co.uk/itm/Light-WAT...hash=item41afb5eaf2:m:mQQY9aHsjFVPAdCvBXVyR3A

Sen ska jag åka och handla lite tyger och sy mig en egen bivy enligt detta:
http://andersj.se/sovsacksoverdrag-nr-1-2/

Har även en idé om hur jag ska utforma myggnät till den så jag slipper mygg runt huvudet.

Vill tacka för all feedback i tråden, många bra svar. Blir sugen på att testa nya saker :)
 
Finns ett billigt och lätt 1p pyramidtält för ca 800 kr och under kilot på aliexpress som jag har. sätts upp med vandringsstavarna. Märket är Axeman och heter Pyramid-nånting. 3v leveranstid. tejpade sömmar och bra pinnar. något fladdrig ventilation men funkar. Dukarna kan användas var för sig om man vill.
 
Finns ett billigt och lätt 1p pyramidtält för ca 800 kr och under kilot på aliexpress som jag har. sätts upp med vandringsstavarna. Märket är Axeman och heter Pyramid-nånting. 3v leveranstid. tejpade sömmar och bra pinnar. något fladdrig ventilation men funkar. Dukarna kan användas var för sig om man vill.

Länk är bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7
Trottoarbonn Tältval. hjälp!! Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.