Hjälp, tips på födelsedagspresent - en paddel?

Behöver hjälp av er som är riktigt erfarna havskajakpaddlare. Funderar på att köpa t ex en paddel till min pappa i födelsedagspresent, 70år.
Han har paddlat i 10 år, haft 4-5 kajaker, paddlar cirka 25 dagar per år. Varav minst en gång på en långtur i Lofoten, Åland, S:a Anna etc.
Är en fin paddel en bra gåva (jag tror han har en "vanlig" kolpaddel idag).
Och i så fall vilken sort ska man köpa, hans vikt ca 85kg, 182 cm, hyggligt vältränad och ganska van som jag ser det.

Köpa vandringskängor åt en annan...

Att köpa paddel åt en erfaren paddlare är väl lite som att försöka köpa vandringskängor åt någon annan... Svårt att lyckas pricka rätt.

Ge honom, som tydligen mycket väl vet vad han vill ha, ett presentkort i en välsorterad kajakbutik.

Jens

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag kan inte annat än hålla med. En grundfråga är ju vilken typ av blad han vill ha. Många gillar ju de lite smalare bladen. Jag finner att de wobblar för mig och vill ha större (som andra inte kan tänka sig att paddla med för de hävdar att det blir för tungt).

Så presentkort hos någon som har lite olika att välja mellan

Jag tycker generellt att presentkort är ganska trist :) Skulle mycket hellre vilja ha en present med garanterad bytesrätt. Köpt i en butik med mycket stort sortiment

GPS

Har han dator (PC, en 486:a räcker) är GPS en rolig present. Jag har varit hos ett antal 60, 65 (pension) och 70 åringar som fått en GPS + program i present, och haft privatlektioner.

Men ska man ha kul med en GPS, så behöver man även kartor i datorn och då räcker inte 2000 SEK som min nya paddel kostar långt.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips