Hjälp: Sovsäcksval - Temp: komf, ext?

Jag har tröttnat på att släpa på min gamla betongpåse som en försäljare en gång sade " - var så rätt för mig".

Så jag har kollat runt på sovsäckar och nu uppstår frågorna:

- sovtemp: comfort, extrem, etc. Är det någon enhetlighet eller har varje tillverkare en egen varmblodig typ som får gå ut och prova dem?

Är det att lita på? Jag avskyr att frysa - men bara lite mer än att bära tungt...

Sovsäckstips emmottages med glädje. Budget 2500:-

Följande standrad för temperaturgradering är det som gäller för alla sovsäckar numera. Tidigare var det vilda västern där det skiljde från tillverkare till tillverkare: http://en.wikipedia.org/wiki/EN_13537

Det är ett fall framåt även om det går att dividera hur mycket gradeingar egentligen säger.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Vad ska du ha sovsäcken till? Sommartur, höst och vår eller vinter?

Jag är ju lite kär i Marmot och kan rekommendera både Marmot Atom som finns för drygt 2300 i Sverige och Marmot Helium som dock inte finns för 2500.. :(

// Jocke

Danke

Hej och tack för tipsen.

Ska kolla dem alla IRL (om jag hittar en väsorterad butik i närheten). Hursomhelst, det tycks vara så - "you get what you pay for"...

Nån som vet namnet på den optimala (lättaste / varmaste) sovsäcken - osett priset?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips