Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck

Jag har fått reda på att jag kan få schysst rabatt på Haglöfs prylar (äntligen nåt positivt av grabbens fotbollsspelande:) och sneglar på en Goga Pro 6. Hypna verkar tyngre och inte riktigt lika varm.

Goga verkar också vara vettig för vindskyddssovande (vilket det blir rätt ofta med scouterna) med vattenavstätande mateial och huvud- och fotände.

Lite osäker på vilken längd jag ska köra, jag är strax under 175 men det är ju inget kul med en säck som känns för lite för kort. Nån som har koll på hur längderna ser ut?

Hej!

Det blev faktiskt en Goga Pro 6 för mig efter lite stöd av en duktig tjej på Getout. Jag är 173 cm samt lite kraftig och jag skulle inte vija ha en mindre än den jag har (190 cm). En grej som jag sett är att man får skaka till säcken så att dunen fördelar sig jämnt i "cellerna", håller man upp den mot ljuset ser man att dunet kan ha förskjutits lite i vissa "celler" och att det skapats glipor. Jag har ingen erfarenhet av dunsäckar men dom kanske är så här? För övrigt köpte jag med ett sidenlakan och en regntät förvaringspåse.

//R
 
Jo, fleece brukar funka fint :). Men ofta tungt, min gamla fleecepåse vägde ungefär lika mycket som en bättre WM-säck dvs ca 700 gr...

Men det är rejält mycket billigare...

Det känns mer praktiskt med en 3-säsongerssäck som man kan förstärka på vintern än att köpa en ren vintersäck och släpa på massa onödig vikt de övriga tre säsongerna.
 
Bara en åsikt...

Jo,det är klart att den funkar bättre än utan,upptill 8 grader kan iofs betyda just vad som helst upptill 8 grader.Ligger jag naken i 799,9 grader funkar mina kallingar upptill 800 grader även om de bara pressar upp temperaturen 0,1 grad.


peter
 
Senast ändrad:
Jo,det är klart att den funkar bättre än utan,upptill 8 grader kan iofs betyda just vad som helst upptill 8 grader.Ligger jag naken i 799,9 grader funkar mina kallingar upptill 800 grader även om de bara pressar upp temperaturen 0,1 grad.
peter

Jo det är ju förvisso sant även om det inte är de temperaturer vi pratar om här ;)

Frågan är om ni har förtroende för "Thermolite" materialet i sig?
Själv har jag haft ett par handskar med denna linning och jag kan inte direkt säga att det med all säkerhet har funkat. När det varit kallt så har jag ändå frusit som f_n.

Upp till 8 grader är ju väldigt tvetydigt!
Det kan betyda att den höjer temperaturen med 8 grader men kan likväl innebära att den höjer 1 grad (med all säkerhet) men aldrig över 8 grader.
Annars kan man ju lika bra ta ett vanligt sovsäckslakan, dem är betydligt billigare.

//Peter
 
Sideninnerlakan ger ett par grader till om luft och loft stämmer, jag uppskattar det till ca 2,5℃ bättre. Den största förbättringen är att sidenlakanet är vida lättare att tvätta än sovsäcken. När grabbarna på FOA prövade sova i säck med lakan i ett fryshus påstod de mellan 2 och 4℃ förbättring. Själv har jag alltid upplevt sopsäcken kring fötterna eller ett helt rymligt sovsäcksöverdrag som betydligt mer komforthöjande, men nackdelen är att de väger och fyller.
Huruvida dun allergiker kan sova i tält där andra haft dunsäckar är nästa fråga...En påstådd dunallergiker hävdade att det fanns dunrester i ett vindskydd, men gav inga kommentarer till att färdkamraterna hade dunsäckar...
Man ser och hör mycket märkligt, inte bara ugglor och fladdermöss.
//J
 
Men det är rejält mycket billigare...

Det känns mer praktiskt med en 3-säsongerssäck som man kan förstärka på vintern än att köpa en ren vintersäck och släpa på massa onödig vikt de övriga tre säsongerna.

Ingen har väl föreslagit att man ska släpa på en vintersäck på sommaren ;) ?

Men problemet med en fleeceinnersäck är ju att den inte isolerar tillräckligt för att förvandla en vanlig tresäsongerssäck till en vintersäck. Åtminstone inte om man med vinter menar något annat är skånevinter.

Själv behöver jag kapacitet för minus 35 ca. Det blir många fleecepåsar om det ska fungera ..;).

MItt förslag är en bra dunsäck på ca 7-800 gr som klarar ca 6-7 minus. Då hanterar man vår och höst och fjällsommarens värsta sidor. Sen kan man komplettera med en yttersäck i syntet för vinterbruk. Tjocklek beroende på vilken måltemp man har. Syntetsäcken kan också vara "fulsäck" vid enklare camping och båtturer eller turer i mellansvensk sommarnatt där dunet blir overkill.

Är kassan god bör man köpa en ren vintersäck för den kalla årstiden, säckar som klarar minus 30 komfort behöver inte väga mer än 1700 gr idag (WM Puma). Alternativet kan vara ett system, tyngre men billigare och lite stryktåligare.

Häpp!

//J
 
Frågan är om ni har förtroende för "Thermolite" materialet i sig?
Själv har jag haft ett par handskar med denna linning och jag kan inte direkt säga att det med all säkerhet har funkat. När det varit kallt så har jag ändå frusit som f_n.

//Peter

Rent spontant utan att rikta in sig på en enskild produkt har jag aldrig direkt blivit 'besviken' på DuPont's grejer,men kanske har de inte alltid levt upp till mina förväntningar.I min värld borgar DuPont ändå för en hyffsad hög kvalisort.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.