Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb!

da_flower; sa:
vad e utmaningen med det ???
Det kan ju alla göra ??

// johan

Vill du ha utmaning i naturen? http://www.litepac.com - gå in under BAMM - DET kan inte alla göra. Vandra på Kungsleden och få en fantastisk naturupplevelse (och träningsvärk) kräver inte ett så högt pris. För en ovan kan 25-30 kilo bli en mardröm med dagsetapper på 3 mil.

Njut.

Men tänk när man klarat det, och känslan då. Man får en sån härlig adrenalinkick att du kan springa upp för kebban. Samt att man kan sitta framför brasan och äta god mat och dricka sin medhavda singelmalt.

// johan

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
lol...

da_flower; sa:
Ähh ,, jag e inte speciellt otränad. Man går ett par mil innan man skall ut bara med 30 - 35 kg så kroppen får vänja sig. Sen vill man väl ha utmaningen eller ? Alla kan bära 30 kg, handlar bara om vilja.

Gå 2 -3 mil om dagen gör man bara man e lite grund tränad. Klart har man ingen kondis skall man nog satsa på en annan typ av semester typ kos eller cypern och sola och bada.

// johan

Vad är utmaningen med det? Alla kan ju klara det?
Jag tycker nog man ska ha ca 50 kg minst i ryggsäcken, helst närmade 70. Man kan alltid lasta i lite extra sten om man inte kommer upp i rätt vikt. En bra uppvärmning för den riktiga vandringen är bestigning av keb via västra leden (med full packning givetvis) och sedan traversera över vargryggen ner till svarta sjön, där avslutar man med bestigning av kaskasapakte och kaskasatjåkka (allt detta på en dag givetvis). Sedan börjar den riktiga vandringen...

Varför ska man ha en startvikt på 25-30 kg när man kan ha 15 kg istället? Att föreslå för en nybörjare att man ska gå i snitt 2.5 mil om dagen och bära 30 kg verkar vansinne.

Toppstugan?

Tänkte klämma in en fråga i detta forum.
Har hört att det finns en toppstuga på Keb.

Är den öppen för att sova över i för alla?

Hur många får plats i så fall i den?

Brukar det vara många som sover över i toppstugan?

Ska inte till Keb. förrän nästa sommar med lite olika vänner från de skandinaviska länderna.

Re: Toppstugan?

kim1; sa:

Det är faktiskt hemskt att säga det men trots jag rekommenderat övernattning där minns jag faktiskt inte exakt hur många bäddar det var. Jag tror det var fler än fyra iaf. Och sen finns ju den gamla toppstugan också. Jag har faktiskt inte varit där på över 11 år. Men nästa gång skall det bli i bra väder, det vägrar bara infinna sig när jag är i närheten.

Vem som helst får sova över där. Minns inte om det kostade något, men i nödfall är det självklart gratis.

Hittade dock en suverän hemsida som tyvärr ej heller svarar på dina frågor:
http://www.kebnekaise.nu/se/boende/toppstugorna.php

/Jonas U

Re: Toppstugan?

kim1; sa:

Ska inte till Keb. förrän nästa sommar med lite olika vänner från de skandinaviska länderna.

Jag har inte varit där själv men jag har för mig att jag har läst att den har fyra britsar med plats för två i varje.

Varning – Toppstugan?

kim1; sa:

Toppstugan är inte att rekommendera för planerad övernattning. Sist jag gick förbi där var den väldigt ofräsch. En massa slarvpellar har lämnat kvar sina sopor, eldat upp delar av inredningen plus dörren till dasset och svinat ner rent allmänt. Därinne luktar skunk och det hela är ett sorgligt bevis på att fjällvandrare inte är de sjyssta friluftsmänniskor som man annars kan tro.

Toppstugornas skick är väl ett exempel på att lite förfall ger mer förfall. Det är synd att ingen känner ansvar för dem, men andra rastskydd utmed Kungsleden är ju inte i så gott skick heller. Det krävs en stugvärd..

Om jag skulle övernatta däruppe, så skulle jag satsa på tältning nedanför toppglaciären och ha stugorna som reserv vid dåligt väder.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips